6 voordelen van RPA voor de verzekeringssector

6 voordelen van RPA voor de verzekeringssector

In elke organisatie waar er veel administratieve processen zijn, kunnen softwarebots – robotic process automation (RPA) – de efficiëntie opschroeven. Zo ook in de verzekeringssector, waar medewerkers bedolven worden onder een lawine van dossiers en data die ze nog hoofdzakelijk manueel moeten verwerken. RPA automatiseert die processen. En daar halen uw bedrijf en medewerkers, uw klanten én zelfs de auditors voordeel uit.

 Van offertes opmaken voor een levensverzeking tot de schadeaangifte verwerken na een ongeval: voor verzekeraars gaat elke taak gepaard met massa’s digitale en papieren documenten uit uiteenlopende gegevensbronnen. De manuele verwerking ervan is tijdrovend en zeer gevoelig voor fouten en inconsistenties. RPA neemt eenvoudige, repetitieve taken over, zoals gegevens overtikken, bestanden of facturen invoeren in het systeem of standaardvragen behandelen.

6 redenen om voor RPA te kiezen

  1. Doorgedreven efficiëntie: Softwarebots handelen ontzettend efficiënt. Een claim, bv., verwerkt u 65% sneller. De bots zijn trouwens 24/7 aan de slag en zijn perfect om piekbelastingen op te vangen.
  2. Kostenbeparingen: Sneller werken, betekent kosten besparen.
  3. Minder fouten: RPA reduceert de foutenmarge gevoelig. Elke aanvraag wordt accuraat verwerkt.
  4. Grotere klantentevredenheid: U helpt klanten snel en foutloos. Bovendien krijgen uw medewerkers meer tijd om uw klanten beter te leren kennen. Zodat ze beter op hun noden kunnen inspelen.
  5. Tevreden medewerkers: Omdat softwarebots repetitieve – lees: vaak vervelende – taken overnemen, krijgen uw medewerkers meer ruimte voor creatiever of klantgerichter werk.
  6. Vlottere naleving van de regelgeving: Softwarebots voeren elk proces op dezelfde manier uit en houden hun acties bij. Zo voldoet elk process aan de regelgeving (privacywetgeving, belastingwetten, enz.) én is er een traceerbare audit trail. Verandert de wetgeving, dan werkt u de softwarebots bij.

Dankzij robotics verwerkt u claims 65% sneller.

Nieuwe assistenten

Bang dat softwarebots de mens vervangen? Tom De Maeyer, hoofd van ons RPA-team, ontkracht die angst : “Ik geloof heel sterk in technologie als manier om efficiënter te werken. 20 tot 40% van alle backofficetaken kunnen geautomatiseerd worden met slimme bots. Maar dat betekent niet dat we de mensen aan de kant zetten. Dankzij robotics krijgen wij meer kansen om creatieve taken uit te voeren en echt toegevoegde waarde te bieden. Softwarebots fungeren dus als assistenten, waar we mee moeten leren samenwerken.”

Mensen krijgen meer kans om creatieve taken uit te voeren en echt toegevoegde waarde te bieden. Softwarebots worden onze assistenten.

 

foto Tom De Maeyer
Tom De Maeyer
Business unit manager