Big data en Amazon Web Services: meet the Ordina-expert

Een warme, open bedrijfscultuur, een uitstekend opleidingsprogramma én de kans om bij een groot sportmerk te starten als data engineer: wat wil je als pas afgestudeerd burgerlijk ingenieur én sportfanaat nog meer? Aron Geerts was enthousiast toen hij in augustus 2018 aan boord kwam bij Data Driven, het data-team van Ordina – en dat is hij nog steeds: “Het is fantastisch om te zien hoeveel kansen juniors hier krijgen.”

Aron legde een stevige basis voor zijn loopbaan: hij is burgerlijk ingenieur computerwetenschappen, met een major in artificiële intelligentie (AI). “AI is ontzettend boeiende technologie, die je kan toepassen in werkelijk elk domein”, aldus Aron. Dat bewees hij met zijn masterproef, waarin hij zijn interesse voor AI wonderwel wist te combineren met zijn passie voor voetbal. “Ik werkte een model uit om de speelstijl van voetballers in kaart te brengen en te vergelijken”, legt hij uit. “Zo kunnen clubs hun profspelers kiezen op basis van objectieve criteria. Vandaag gebeurt dat nog te veel op het buikgevoel, terwijl er ontzettend veel geld mee gemoeid is.”

Uniek opleidingsprogramma

“De waarde van AI is gigantisch voor elke organisatie, in elke sector, maar er is nog heel veel onontgonnen terrein”, gaat Aron verder. Om daar verandering in te brengen, ging hij direct na zijn studies op zoek naar een job in AI. Die vond hij bij DataDriven. “Ik leerde Ordina kennen tijdens de young professional-dag, een introductiedag voor schoolverlaters, en voelde me er meteen thuis. De sfeer was open en gemoedelijk en ik had een leuke babbel met het hr-team. Maar wat me vooral overtuigde was het unieke opleidingsprogramma voor beginners. Toen ik de kans kreeg om in het young professional programme te stappen twijfelde ik geen seconde.”

Praktische kennis opdoen

Voor hij het goed besefte, zat Aron weer op de schoolbanken, zij het bij zijn nieuwe werkgever. Van augustus tot half september werd hij ondergedompeld in de wereld van big data: “Aan de universiteit hadden we heel veel theorie en concepten rond big data geleerd, maar ik had nauwelijks praktische kennis. Tijdens de young professional-opleiding maakte ik kennis met tools en methodes en leerde ik hoe ik die kan inzetten bij een klant. Dankzij de klassikale lessen is iedereen betrokken en leer je heel snel bij. Dat maakt het opleidingsprogramma bijzonder waardevol.” Daarnaast gaf Ordina Aron ook tijd voor zelfstudie. Zo behaalde hij in oktober de nodige certificaten om als een volleerd AI-expert ervaring op te doen bij een eerste klant.

Aan de universiteit hadden we heel veel theorie en concepten rond big data gezien, maar het ontbrak me aan praktische kennis. Die kreeg ik tijdens de intensieve young professional-opleiding.

Een data lake voor de distributiecentra

“Zo’n bekend merk is natuurlijk een gedroomde klant voor een sportfanaat”, lacht Aron. “Het is fijn om te ontdekken hoe zo’n sportgigant werkt. Robots in de magazijnen, VR-toepassingen om de medewerkers te trainen: ik was die eerste dagen echt onder de indruk van de innovaties.”

Zelf mocht Aron aan de slag met data om de werking van de distributiecentra te optimaliseren: “Bij mijn klant passeren alle sportschoenen en -kledij die in Europa, het Midden-Oosten of Afrika verkocht worden, door de Europese Logistieke Campus. Die campus bestaat uit zes distributiecentra. Toen ik er startte, worstelden ze met een veelheid aan datasilo’s: elk centrum had zijn eigen systeem, wat leidde tot inefficiënties en fouten. Wij kregen de opdracht om alle logistieke data te migreren en samen te brengen in een data lake.”

Springen en zwemmen

Hoe begin je als junior aan zo’n opdracht? “Het was springen en zwemmen”, geeft Aron toe. “Maar ik was gelukkig niet alleen. Twee meer ervaren collega’s hadden de vereisten en de technische oplossing al in kaart gebracht. Samen met een andere nieuwe collega hielp ik hen bij de implementatie. Dat was best pittig, maar ik leerde ontzettend veel bij rond big data, datamigratie, Amazon Web Services (AWS), enz. Het grote voordeel van een domein als AI is dat het relatief nieuw is, waardoor niemand kan terugvallen op jarenlange ervaring. Als junior heb je dus niet zo’n grote achterstand. Je kan snel specialist worden.”

Competence center lead

En dat werd Aron ook. Na anderhalf jaar mocht hij zich competence center lead noemen. Hij helpt collega’s met vragen rond big data en AWS en geeft interne opleidingen. “Het was een enorme opsteker dat ik nauwelijks twee jaar na mijn afstuderen al die verantwoordelijkheid kreeg”, aldus Aron. “Een bewijs dat Ordina kijkt naar je inzet en expertise en niet naar het aantal jaren dat je op de teller hebt.”

Nauwelijks 2 jaar na mijn afstuderen werd ik competence center lead. Een bewijs dat Ordina kijkt naar je inzet en expertise en niet naar het aantal jaren dat je op de teller hebt.

80 Data Driven collega’s bij één klant

De grootste brok van zijn tijd blijft Aron uiteraard data engineer bij de opdrachtgever. De inzichten die hij dankzij het data lake-project verwierf, gebruikt hij nu om een platform te ontwikkelen dat andere klantteams helpt bij databeheer en -analyse.

“Dit bedrijf wil een echte intelligente datagedreven organisatie worden”, vertelt Aron. “Sinds de coronacrisis zijn hun investeringen in analytics nog toegenomen. Ondertussen werken er een 80-tal mensen van Data Driven. Ikzelf ben vooral bezig met DataOps: wij monitoren, doen kwaliteitscontroles en organiseren, structureren en automatiseren data. Andere collega’s zijn meer betrokken bij datavisualisatie en data science. Natuurlijk werken we heel intensief samen. Als een collega uit het data science-team AWS wil gebruiken, komen ze bij mij. Zo leer je heel veel van elkaar.”

Blijven leren

Blijven leren is een must voor Ordina-medewerkers. En daar krijgt Aron volop kansen voor: “Ik blijf herhalen hoe uniek het young professional programme was. Maar ook nu blijft Ordina ons stimuleren om opleidingen te volgen. En bij mijn klant is de werkomgeving zo innovatief je elke dag wel iets nieuws leert. Als competence center lead ben ik trouwens meer en meer betrokken bij projecten van andere klanten en krijg ik de kans om collega’s te coachen. Op termijn wil ik misschien wel meer die richting uit. Ik weet dat Ordina me ook daarin zal ondersteunen.”