AgroEnergy stapt over op de cloud

Ordina verzorgt implementatie naar cloudplatform Azure

AgroEnergy is dé energiepartner voor de glastuinbouw, met geautomatiseerde slimme energieoplossingen en een breed aanbod aan energieproducten. Zo kunnen tuinders via het eigen handelsplatform van AgroEnergy hun energiezaken online regelen, zodat ze meer grip hebben op hun energiekosten. Met het oog op de toekomst besloot AgroEnergy om met al haar omgevingen en applicaties over te stappen op Azure, het cloudplatform van Microsoft.  

High performance team

Voor het migratietraject werd de hulp ingeroepen van IT-dienstverlener Ordina. Een High performance team heeft in nauwe samenwerking met de IT-professionals van AgroEnergy de gehele migratie van on-premise naar de publieke cloud voor haar rekening genomen, waarbij de ontwikkel-, test-, acceptatie-, en productieomgevingen vanuit een gedistribueerde omgeving bij elkaar zijn geplaatst op één cloudplatform. Ook alle relevante andere services, zoals security, monitoring en VPN-verbindingen, worden nu geleverd vanuit de cloud.

Uitrol omgevingen automatiseren

Volgens projectleider Edwin Jongmans en solution architect Jeroen Kooiman van AgroEnergy is ervoor gekozen om de uitrol van de omgevingen te automatiseren. “Op basis van input van ons team heeft Ordina in de voorbereidingsfase een hele set aan scripts samengesteld en die zijn de basis geweest voor de uitrol van de vier omgevingen. We zijn begonnen met de acceptatie- en productieomgeving, waarna de test- en ontwikkelomgevingen volgden. Per omgeving hebben we steeds uitvoerig getest en eventuele issues die we tegenkwamen zijn opgelost”, aldus Jeroen Kooiman.

Sneller inspelen op veranderingen

Terugkijkend op het project zijn beiden tevreden over het eindresultaat. Edwin Jongmans: “Voor ons was dit groot en belangrijk traject omdat het ons gehele applicatielandschap betrof. Applicaties voor contact- en contractbeheer, facturatie, ons klantportaal alsook de 24/7 adviesdiensten die klanten bij ons afnemen. Met name de live gang was spannend omdat alles dan toch een dag plat moet. Gaat het op zo’n dag allemaal goed? Dat zat hem niet zozeer in de techniek, maar vooral in de grote hoeveelheid connecties die we hebben en die allemaal omgezet moeten worden voordat je live gaat. Gelukkig waren er tijdens de migratie geen noemenswaardige problemen. Omdat alle omgevingen nu bij elkaar staan, kan AgroEnergy sneller inspelen op veranderingen vanuit de business.”

Snel schakelen

Ook de samenwerking met Ordina is uitstekend verlopen. “Een professioneel en zeer deskundig team, waarmee we snel konden schakelen en dat proactief aan de slag ging”, aldus Edwin Jongmans. “Dat is fijn werken. Een team dat we wel onder bijzondere omstandigheden hebben leren kennen. Onze kickofff was halverwege maart, net na de kabinetsaankondiging dat we vanwege corona thuis moesten gaan werken. In plaats van een fysieke bijeenkomst bij ons op kantoor, zaten we plotseling in een online Teams-meeting. In het begin was dat wennen, maar gelukkig hebben we ervaren dat er bij beide partijen de urgentie was om dit project tot een succes te maken. En dat is goed gelukt. Het mooie is dat het team dat de omgeving heeft gebouwd nu ook het beheer uitvoert. Het voordeel daarvan is dat de opgebouwde kennis niet verloren gaat en dat we elkaar al goed weten te vinden.”