iot-verhaal

Assets beter beheren dankzij IoT: het verhaal van Bombardier

Het verkeer in België zit in de knoop en de auto ligt steeds meer onder vuur. Biedt het openbaar vervoer de uitweg? De Belgische spoorwegen bestelden in 2015 alvast 445 gloednieuwe M7-dubbeldektreinen, om zo meer reizigers te kunnen vervoeren. De treinstellen worden geassembleerd bij Bombardier Transportation in Brugge. Een buitengewoon complex proces, dat recent werd geoptimaliseerd dankzij een IoT-oplossing van Ordina.

De Canadese vliegtuig- en treinconstructeur Bombardier stelt wereldwijd 69.500 mensen tewerk. Bij Bombardier Transportation in Brugge zijn 400 mensen aan de slag. Zij assembleren onder meer Eurostar- en Thalystreinen, shuttles voor de Kanaaltunnel, tramstellen voor de MIBV en de dubbeldektreinen die de NMBS bestelde. “Bombardier is eigenlijk een systeemintegrator: wij voegen alle verschillende componenten samen,” legt Tom Balanck, Head of Procurement and Supply Chain uit. Een 30-tal hoofdleveranciers, verspreid over heel Europa, leveren de componenten aan.

Retourneerbare verpakkingen: een complex beheerproces

“Ze verpakken hun treincomponenten – van plafonds, deursystemen en bankstellen tot omvormers en aircosystemen – in retourneerbare rekken die eigendom zijn van Bombardier. “Wij hebben een 2.000-tal rekken, van klein tot heel groot, die we naar onze leveranciers transporteren als we een bestelling van hen verwachten”, aldus Tom Balanck. “Dat klinkt eenvoudiger dan het is. Tot voor kort wisten we niet altijd waar de rekken zich bevonden. Hadden we een specifiek rek nodig, dan moesten we vaak rondbellen om een exemplaar te vinden. Dat kostte ons heel wat tijd maar ook geld. Een rek kost immers tussen de 1.500 à 2.000 EUR. We hebben altijd een aantal exemplaren op voorraad voor noodgevallen.”

Geen Powerpoints maar proofpoints

Bombardier zocht lang naar een oplossing om de rekken te traceren. In 2006 al voerden ze een eerste test uit met passieve RFID’s. De investering was echter groot en de oplossing was moeilijk integreerbaar met het SAP-systeem. In 2018 las Tom Balanck een klantengetuigenis van Proximus op de website van Ordina. De uitdaging van Proximus was gelijkaardig aan die van Bombardier: ze wilden een manier om hun bobijnen te traceren. Hij nam contact: “De IoT-oplossing die Ordina voor Proximus had uitgewerkt, leek eenvoudig en toch heel effectief. Ik was niettemin kritisch. Je leest veel mooie verhalen over IoT-oplossingen en succesvolle projecten met big data, maar de realiteit valt vaak tegen. Ik wil geen Powerpoints maar proofpoints. Ordina beloofde om mij die in vijf dagen te bezorgen.”

Designsprint: resultaat in 5 dagen

Als klanten een innovatieve digitale oplossing zoeken voor een concrete uitdaging zet Ordina altijd eerst de collega’s van Clockwork aan het werk. Zij brengen samen met de klant de noden en behoeften in kaart. Een populair concept daarvoor is de designsprint, waarbij Clockwork-experten een prototype uitwerken in een intensieve vijfdaagse workshop. “Het klonk ongelooflijk”, geeft Tom Balanck toe, “maar de workshop was niet bindend dus we besloten het erop te wagen.” Samen met een aantal collega’s ging hij met Clockwork aan tafel zitten om de uitdagingen en noden van Bombardier op te lijsten en mogelijke oplossingen te bespreken. Op dag 5 van de designsprint stelde Clockwork een IoT-oplossing voor om de rekken te beheren. Bombardier was meteen overtuigd.

Ze beloofden een prototype uit te werken in een vijfdaagse workshop. Het klonk ongelooflijk maar na vijf dagen lag er een voorstel dat werkte.

Tijd en kosten besparen

800 rekken van Bombardier zullen binnenkort zijn uitgerust met een sensor, die is aangesloten op het Proximus IoT-netwerk. Via een webportaal dat Ordina ontwikkelde op het SAP Cloud platform volgt Bombardier de locatie van de rekken in real time. Staat een rek te lang op dezelfde plaats dan krijgt Bombardier een notificatie. “De oplossing draait momenteel bij een aantal leveranciers en iedereen is enthousiast”, aldus Tom Balanck. “We werken nu veel sneller omdat we altijd weten waar de rekken zich bevinden. Doordat we de voorraad ook efficiënter beheren, besparen we kosten: op termijn zullen we veel minder rekken nodig hebben. Het gehele proces helpt om de logistieke keten te stroomlijnen. En daar halen zeker ook onze leveranciers en klanten voordeel uit: just-in-time leveringen worden weer een stukje makkelijker.”

De rekken zijn uitgerust met een sensor, die is aangesloten op het Proximus IoT-netwerk. In een webportaal, ontwikkeld op het SAP Cloud platform, ziet Bombardier de locatie van de rekken in real time.


Wilt u hierover meer weten? Neem contact op met Carlo!