cpm - meet-the-expert

Corporate performance management bij Ordina: meet the expert

Ondernemingen omtoveren tot slimme, datagedreven organisaties: dat is de missie van VisionWorks, de BI- en analytics visie van Ordina. Recent werd het team versterkt met een klepper in zijn vak: Peter Tegenbosch heeft alle ervaring en expertise die nodig is om onze nieuwe corporate performance management (CPM)-businessunit de wind in de zeilen te geven.

Het VisionWorks-team telt vandaag ruim 150 experts, die Ordina-klanten helpen om data om te zetten in inzichten. Daarmee is Ordina de grootste aanbieder van data-analyse en datawetenschap in de Benelux. En we blijven groeien. De BI-, big data- en analytische oplossingen worden nu aangevuld met CPM. In juli legden we de fundamenten van een volwaardige CPM-divisie.

CPM: what’s in a name?

Waar CPM precies voor staat? Gartner definieert het als ‘het geheel van methodes, metingen, processen en systemen die nodig zijn om de prestaties van een onderneming te monitoren en te managen. “Het komt erop neer dat we een bedrijfsstrategie vertalen naar concreet meetbare doelen”, legt Peter Tegenbosch uit. “Door die te monitoren krijgen we inzichten in de prestaties van de onderneming, als basis voor plannen en budgetten. Die inzichten gaan trouwens verder dan puur het financiële: ook operationele data spelen een belangrijke rol. Door processen en mensen beter aan te sturen, creëren bedrijven immers meerwaarde op meerdere vlakken.”

Technologie + business

Peter weet waarover hij spreekt: hij brengt 17 jaar ervaring in corporate performance management mee naar Ordina. “Ik rolde eind de jaren negentig in de discipline via een job bij Hyperion, waar ik CPM-oplossingen implementeerde. Dat was een uitstekende kans om de technologie te leren kennen. Hyperion was immers een pionier op het vlak van corporate performance management. Het bedrijf werd in 2007 – toen ik er al 6 jaar weg was – overgenomen door Oracle, dat de naam Hyperion nog steeds gebruikt voor al zijn BI-gerelateerde oplossingen.”

Na drie jaar bij Hyperion ging Peter zich meer en meer focussen op het businessaspect van CPM. Als specialist performance management bij IBM en later bij IBM-partners toonde hij (potentiële) klanten hoe CPM-oplossingen helpen om betere inzichten te krijgen in de business. “Ik begeleidde hen eigenlijk in de overstap van Excel naar CPM”, aldus Peter. “Ik legde uit hoe ze door bedrijfsobjectieven te vertalen naar KPI’s en prestaties te meten en te analyseren beter konden plannen, budgetteren en evoluties voorspellen.”

Financieel, maar ook operationeel

De voorbije jaren zag Peter het concept CPM fors evolueren: “Het was vroeger heel erg cijfergedreven. Vandaag speelt het operationele een veel grotere rol. Die evolutie is logisch en ligt in lijn met de markt. Ook de CFO, die vroeger puur met cijfers bezig was, krijgt vandaag een veel ruimere, strategische rol: hij/zij gaat samen met de andere leden van het management op zoek naar toegevoegde waarde voor het bedrijf. De massa’s data die vandaag voorhanden zijn, zijn daarbij van onschatbare waarde. Met CPM leggen we die inzichten bloot.”

Accountant omarmt IT

Ondanks de ruimere insteek van CPM is de CFO meestal nog het aanspreekpunt en de trekker van het traject. Met hen heeft Peter snel een klik: hij studeerde finance en accounting en begon zijn loopbaan als accountant. “Na zeven jaar had ik het wat gehad met het pure cijferwerk. Ik volgde mijn groeiende passie voor IT en ruilde mijn job als accountant voor die van consultant. Eerst bij een IT-dienstverlener en later bij Baan, een toen succesvolle aanbieder van ERP-systemen. ERP was in die tijd echt booming business.” Bij Hyperion maakte het ERP-pakket plaats voor corporate performance management, dat sindsdien als een rode draad doorheen Peters carrière loopt.

Van strategie naar meetpunten

Waarom de stap naar Ordina? “De belofte om een CPM-businessunit van scratch uit te bouwen trok mij meteen aan. Door mijn kennis van zowel de business- als de technologiekant kan ik perfect de vertaalslag maken van strategie naar meetpunten.” Peter heeft bovendien ervaring met change management, wat heel belangrijk is in een CPM-traject, hij is thuis in de markt – kent de concurrenten, het potentieel en weet welke technologie er voorhanden is – en werkte als businessdeveloper. Kortom: hij heeft het geknipte profiel om voor VisionWorks een CPM-team op te bouwen, de propositie in de markt te zetten en de unit te doen groeien.

Door mijn kennis van zowel de business- als de technologiekant kan ik perfect de vertaalslag maken van strategie naar meetpunten.

Mensen en technologie

Peter besliste om de technologie van Vena Solutions te gebruiken voor CPM-opdrachten. “Het Vena-pakket is cloudgebaseerd – wat voordelen als een vlotte implementatie en schaalbaarheid met zich meebrengt – en ontzettend gebruiksvriendelijk. Dat laatste is heel belangrijk voor de doelgroep: CFO’s en controllingdepartementen ademen Excel. Vena haalt het beste uit dat vertrouwde Excel-pakket en combineert dat met workflows, modellen, enz. die helpen bij budgettering, planning, forecasting, rapportage, analyse. Door een frisse, gebruiksvriendelijke tool in te zetten, hopen we zowel nieuwe klanten als bestaande CPM-gebruikers aan te spreken.”

“Het potentieel is in elk geval groot”, besluit Peter. “Overal waar intensief spreadsheets gebruikt worden en mensen in de knoop zitten met massa’s data brengt een CPM-oplossing waardevolle inzichten. Ik vind het ontzettend boeiend om dat potentieel in de volgende maanden en jaren optimaal te benutten.”

Benieuwd hoe corporate performance management ook u kan helpen? Neem gerust contact op.

Overal waar intensief spreadsheets gebruikt worden en mensen in de knoop zitten met massa’s data zal een CPM-oplossing waardevolle inzichten brengen.

foto Peter Tegenbosch
Peter Tegenbosch
Solution Expert Performance Management