Het belang van UX- en UI-design: meet the Ordina-expert

Seeger Mattijs

Websites, apps of IT-systemen doen maar wat ze moeten doen als ze relevant zijn en de gebruiker centraal zetten. Daarom ontleden we bij Ordina de noden van gebruikers en observeren we hun gedrag voor we een website of app ontwerpen en ontwikkelen. “Het bespaart ontzettend veel frustratie, tijd en centen én vooral: het zorgt voor tevreden klanten”, aldus UX-/UI-designer Seeger Mattijs.

 ‘Born to design a more user-friendly world’, schrijft hij op zijn LinkedIn profiel. Seeger maakte zijn eerste ontwerp in MS Paint toen hij 12 was. Over zijn studiekeuze moest hij dan ook niet lang nadenken: hij behaalde achtereenvolgens een bachelor in interactief multimediadesign en in crossmedia design, wat meteen de link legde tussen zijn twee grote interesses: design en technologie. Na zijn stage in de reclamewereld bleef hij er een paar jaar hangen.

Wat precies is UX/UI-design?

“Het reclamewereldje is hip en bruisend en als webdesigner en front-end developer werkte ik mee aan supertoffe projecten. Maar ik wou mijn kennis van user interfaces (UI) en de user experience (UX) concreter toepassen: de noden van gebruikers vertalen naar een gebruiksvriendelijk en esthetisch ontwerp. Een aantal kennissen die bij Ordina werkten, overtuigden Seeger om daar te solliciteren. Zo ging hij als een van de eerste UX-/UI-designers aan de slag bij de Clockwork-businessunit. “Het leek een grote stap: van de creatieve reclamewereld naar een IT-bedrijf”, vertelt hij. “Maar ik kreeg meteen de kans om mijn kennis en ervaring concreet in te zetten en de kloof te dichten tussen gebruikers, technologie en design.”

De noden van gebruikers vertalen naar een gebruiksvriendelijk en esthetisch ontwerp: dat is de kern van mijn job.

Innovatief e-commerceplatform

Wat was tot vandaag het meest boeiende project? Seeger twijfelt niet lang: “Ordina bouwt mee aan de e-commercesite van een bekende autodistributeur en dat is een primeur. Nog geen enkele groep biedt de mogelijkheid om online je wagen te bestellen, een financiering af te sluiten, de bijhorende contracten te tekenen etc. Om van zo’n online shop voor wagens een succes te maken, moet de ervaring buitengewoon intuïtief en aangenaam zijn. Het is enorm boeiend om dat te helpen realiseren.”

Clockwork werkte nauw samen met de klant en mogelijke eindgebruikers om hun noden te evalueren, te challengen en in kaart te brengen, legt Seeger uit: “In een eerste stap onderzochten mijn collega-researchers aan de hand van interviews wat consumenten verwachten van een e-commercesite voor auto’s. Willen ze hun wagen ophalen bij hun vaste dealer? Welke levertijd verwacht een gebruiker? Zijn ze op zoek naar een specifiek model? Op basis van die inzichten werkte ik samen met een collega een prototype van de website uit.”

Prototype voor development

Ook daar kwam nog heel wat onderzoek bij kijken. “Welke stappen doorloopt een bezoeker van zo’n website? Welke informatie verwacht hij/zij? En welke data kan je überhaupt online zetten? Al die zaken onderzochten we voor we het prototype uitwerkten”, vertelt Seeger. “Zo stootten we op een aantal praktische bezwaren. Onze klant heeft bijvoorbeeld onvoorstelbaar lange lijsten met opties van elke wagen, maar het was technisch niet haalbaar om die allemaal te categoriseren. Dus moesten we nadenken over hoe we toch tot een gebruiksvriendelijk overzicht konden komen. Voor een aantal zaken was er ook overleg nodig met legal.”

Eens Seeger een prototype had uitgewerkt, werd het onderworpen aan gebruikerstests in het contactcenter van de distributeur: “Zo’n test verloopt heel eenvoudig: je geeft een paar bezoekers een iPad, loodst ze door verschillende scenario’s, kijkt hoe ze reageren en vraagt wat ze goed of minder goed vinden. Dat levert heel interessante inzichten op. Met die resultaten keren we terug naar de klant en sturen we bij. Door het prototype meteen af te toetsen in plaats van de website eerst tot in de puntjes uit te werken, besparen we ontzettend veel frustratie, tijd en centen.”

Je geeft would-be gebruikers een iPad, loodst ze door verschillende scenario’s en kijkt hoe ze reageren. Dat levert heel interessante inzichten op.

Een nieuwe website of applicatie: waarom Ordina?

UX-/UI-design is vandaag alomtegenwoordig. Wat maakt de aanpak van Ordina anders? “Onze researchtrajecten zijn toch behoorlijk uniek. Door die te combineren met UX-/UI-design zorgen we voor een echt onderbouwde applicatie. Het is geen exacte wetenschap, maar meer en meer zetten we ook tools in om onze bevindingen te staven. Met eyetrackingsoftware, bijvoorbeeld, kunnen we onze klant zwart op wit aantonen waar gebruikers naar kijken”, aldus Seeger. “Een tweede voordeel is dat we heel dicht bij de developers staan, die ons prototype vertalen naar de eigenlijke website/applicatie. Dankzij mijn technische achtergrond als front-end developer kan ik trouwens uitstekend meedenken. Dat is een grote meerwaarde.”

Onze researchtrajecten zijn behoorlijk uniek. Door die te combineren met UX-/UI-design zorgen we voor een echt onderbouwde applicatie. Daarnaast werken we ook nauw samen met de developers.

Consistente gebruikerservaring

Seeger is ondertussen ook competence lead UX/UI. In die rol consolideert hij zijn kennis en ervaring om collega’s te ondersteunen, zodat Clockwork zijn klanten een uniforme gebruikerservaring kan garanderen. “Ik probeer een lijn te krijgen in onze manier van werken”, legt hij uit. “De projecten die wij doen, verlopen vaak volgens hetzelfde proces. Door elke stap op te lijsten, halen we voordeel uit best practices en werken we consistenter.” Om die reden is het team ondertussen ook gestart met atomic design, een designsysteem met herbruikbare libraries. In combinatie met een versie-controle systeem, zorgt dat er voor dat er snel en gestructureerd meerdere projecten tegelijkertijd kunnen worden opgezet voor éénzelfde klant. Daarnaast laat het toe om het digitale landschap in de gaten te houden en in te spelen op nieuwe tendensen die zich voordoen in de markt. Deze kennis wordt vervolgens gedeeld met het hele team.

UX-/UI-designer bij Ordina: de troeven

“De job van UX-/UI-designer is best uitdagend: het is niet makkelijk om complexe functionaliteiten of bedrijfsbehoeften te vertalen naar een gebruiksvriendelijke site of app. Maar ik hou van die uitdaging en van de afwisseling: ik werk altijd met andere klanten, in uiteenlopende sectoren. Omdat we ons moeten inleven in hoe de gebruikers werken, moeten we die branche echt goed begrijpen. Dat inleven in een business gaat soms ver”, lacht Seeger. “Voor afvalintercommunale IVAGO, bijvoorbeeld, hielp ik onder meer bij het ontwerpen van een interne app om efficiënter zwerfvuil op te halen. Ik mocht een halve dag als afvalophaler mee op de baan om te begrijpen hoe die mannen werken.”

“Wie in mijn team aan de slag gaat, krijgt dus een gevarieerde en uitdagende job. En bovendien in een ontzettend tof bedrijf, want Ordina geeft ons alle kansen om bij te leren, te evolueren en te groeien”, besluit Seeger.

Dat inleven in een business gaat soms ver. Zo mocht ik een halve dag als afvalophaler mee op de baan met IVAGO om te begrijpen hoe die mannen werken. Dat maakt mijn job echt boeiend.


Wil je hier meer over weten? Contacteer onze expert.