Is je Excel-planning een goede basis voor een Life Science digitaliseringsslag?

Plannen in Excel zet je als organisatie direct op achterstand!

Je zou het misschien niet verwachten, maar zo’n 80 procent van de fabrikanten en laboratoria op het gebied van Life Sciences maken voor hun planning nog steeds gebruik van Excel. Op zich is dit een prima tool als het om eenvoudig planningsvraagstukken gaat. Is de planning echter complexer, dan zijn er tegenwoordig betere alternatieven beschikbaar in de vorm van ‘Advanced Planning and Scheduling (APS)’-oplossingen.

Advanced Planning & Scheduling

Maar er speelt meer waarom een overstap naar een APS-oplossing gewenst is en dat heeft te maken met een aantal trends binnen de pharma-sector. Zo is er een hoge mate van competitie, waardoor ‘time-to-market’ essentieel is. De invloed van de zorgverzekeraars verhoogt bijvoorbeeld de druk op marges, zodat het belang van kostenverlaging en verhoging van de efficiëntie belangrijker worden. Daarnaast zien we de laatste jaren binnen de gezondheidszorg, evenals in andere industrieën, een toenemende ontwikkeling die zich richt op ‘personal health’ en ‘patient centricity’. Dit betekent voor Life Sciences-fabrikanten onder meer dat er een sterkere tendens is om tot een grotere productmix te komen. Dit leidt in de praktijk tot kleinere productiebatches. Daarvoor is een goede planningstool essentieel.

Als laatste ontwikkeling wil ik de digitale transformatie noemen. CIO’s van Life Sciences-bedrijven hebben aangegeven dat digitale transformatie het middel is om meer agile en flexibel te zijn. Een digitalisering van de bedrijfsprocessen naar een ’smart factory’ zorgt voor meer efficiëntie en draagt bovendien bij aan kostenbesparingen. Tot voor kort is er binnen de pharma nauwelijks de noodzaak geweest om te vernieuwen. Aan de ene kant logisch. Het ging de bedrijven voor de wind, maar daardoor geldt nu de wet van de remmende voorsprong en zie je dat op het gebied van supply chain veel achterstallig onderhoud is.

Excel kent flink wat nadelen

In het begin noemde ik al het feit dat de meerderheid van de Life Sciences-bedrijven nog Excel als planningstool gebruikt. In vergelijking met APS kent Excel flink wat nadelen. Zo is Excel foutgevoelig, statisch en tijdrovend. Ben je op zoek naar specifieke info, dan ben je kostbare tijd kwijt om de juiste gegevens boven tafel te krijgen. Daarnaast is het niet mogelijk om met meerdere planners tegelijk in Excel te werken. En misschien wel het grootste bezwaar; kennis over de Excel-tool zit vaak alleen in het hoofd van de planner die er elke dag mee werkt. Daardoor ben je als organisatie afhankelijk van die persoon en dus kwetsbaar in het geval deze langdurig ziek is of het bedrijf verlaat.

Kortom, dit alles maakt de planning, zowel capaciteits- als detailplanning, een stuk ingewikkelder, waardoor de noodzaak voor een meer geavanceerde oplossing alleen maar groter wordt. De toegevoegde waarde van APS is groot. Denk aan een accuratere planning, dalende kosten, een hogere omzet en beter onderbouwde beslissingen op basis van KPI’s op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Voorbeelden van KPI’s zijn utilisatie van resources, doorlooptijden, leverbetrouwbaarheid en/of uitval.

Meer weten?

Wil je naar aanleiding van deze blog meer weten over de specifieke aanpak van Ordina op het gebied van Supply Chain Optimzation, download dan hier onze leaflet.

Benieuwd naar de mogelijkheden van APS? Neem dan contact met ons op en stuur een e-mail naar bart.willemsen@ordina.nl. Bij Ordina Supply Chain Optimization kunnen we je op maat adviseren welke toegevoegde waarde een planningsoplossing biedt en samen vaststellen wat de juiste prioriteiten zijn.