Life sciences bij Ordina, van compliance tot innovatie: meet the expert

Een farmaceutisch bedrijf dat data wil inzetten om zijn onderzoeksprocessen te versnellen. Een biotechspeler die hulp wil bij het valideren van zijn systemen. Een ziekenhuis dat het potentieel van softwarerobots wil onderzoeken. Ordina’s sectorteam life sciences biedt elk van hen een oplossing op maat. Sinds oktober 2017 staat Bart Briers aan het hoofd van de afdeling. Met welke uitdagingen worstelen farma-, biotech- en andere medische spelers? En welk geheim recept maakt van Ordina de partner bij uitstek om hen te ondersteunen?

“Compliance is een van de grootste uitdagingen voor farma- en biotechbedrijven”, begint Bart. “Ze moeten voldoen aan heel complexe voorschriften en compliance-regels. Dat kunnen technische producteisen zijn, maar ook regels over markttoegang en voorschriften rond het gebruik van big data en medische gegevens. Daarnaast moeten ze good manufacturing en distribution practices naleven in de hele keten, inclusief dus IT-ontwikkeling. Iedere onderneming uit de sector worstelt met de juiste balans tussen compliance en innovatie.”

Complexe voorschriften en regels

Bart Briers kwam voor het eerst met deze uitdagingen in contact in 2004: “Ik was IT-consultant bij een vroegere werkgever toen een collega suggereerde om ons te verdiepen in compliance voor farmaceutische bedrijven. Zij was als softwaretester aan de slag bij een farmabedrijf en botste op heel veel wetgeving waar zij rekening mee moest houden.” Bart dompelde zich onder in de complexe wereld van regelgeving en validatie voor farmaceutische en biotechbedrijven.

Het aanbod verbreden

Bart stond aan de wieg van een compliance-unit voor life sciences, maakte deel uit van het directiecomité en begeleidde de opstart van een Health Solutions bedrijf. Na 21 jaar ruilde hij zijn stek voor een job bij Ordina. Zijn ambitie: het Ordina-aanbod voor life sciences verbreden. “We kennen de sector, we hebben experts in wet- en regelgeving én we zijn kraks in IT. Dat is de perfecte cocktail om farma- en biotechbedrijven te ondersteunen in hun uitdagingen. En die gaan verder dan compliance”, legt hij uit.

De klokt tikt

“Life sciences is een sterk groeiende en dynamische sector. Maar de markt is ontzettend competitief”, gaat Bart verder. “Jarenlang surften farmabedrijven op het succes van blockbustermedicijnen. Vandaag moeten ze op zoek naar nieuwe geneesmiddelen voor nichemarkten. Dat betekent veel marktonderzoek en veel research om hét medicijn te vinden en te ontwikkelen waarmee ze zichzelf op de kaart zetten. Ondertussen tikt de klok meedogenloos: het is echt een race tegen de tijd om de concurrenten voor te blijven. Terwijl de budgetten krimpen en de kwaliteitslat alsmaar hoger ligt.”

De kracht van data en technologie

Bart gelooft in de kracht van technologie om die uitdagingen het hoofd te bieden: “Vertrouwde IT-oplossingen zoals ERP-systemen of andere pakketten kunnen farma- en biotechbedrijven helpen om efficiënter te werken en kosten te besparen. Maar ook nieuwe ontwikkelingen zoals het Internet of Things (IoT) of Virtual (VR) of Augmented Reality (AR) kunnen echt toegevoegde waarde bieden. Daarnaast zie ik ontzettend veel mogelijkheden in big data. De sector zit op een berg data: van onderzoeksgegevens en klinische data (van dokters, labo’s, ziekenhuizen) tot blogs of posts op social media. Die kunnen waardevolle inzichten opleveren die onderzoek naar of marketing van nieuwe producten vooruithelpen.”

Van analyse en advies tot uitvoering

Sinds Bart aan boord kwam, verwelkomde Ordina heel wat nieuwe klanten uit de sector life sciences. Wat is zijn geheime receptuur? “Wij spreken de taal van farma- en biotechbedrijven. In ons team werken IT’ers samen met datawetenschappers en apothekers, bio-ingenieurs en andere experten die de sector door en door kennen. Dat betekent dat we de noden begrijpen en met de klant kunnen meedenken en daarna een applicatie kunnen ontwikkelen én voor de validatie zorgen. We werken bovendien heel nauw samen met andere specialisten binnen Ordina, zoals experten rond security of privacy of rond softwarerobots. Met zo’n aanbod zijn we echt uniek in de markt.”

De hete adem van disruptie

Zijn farma- en biotechbedrijven klaar voor verregaande digitalisering? Bart: “De sector was lange tijd eerder conservatief. Maar dat verandert snel. Ze beseffen vandaag dat spelers als Microsoft en Google over massa’s waardevolle data beschikken uit hun vakgebied en daarmee innovatieve diensten of bedrijfsmodellen kunnen uitbouwen. Amazon Business heeft zijn plannen om medicijnen te verdelen voorlopig opgeborgen maar pakt in de toekomst misschien wel met een disruptief model uit. We merken dat ze de hete adem van die disruptoren echt wel voelen. De voorbije maanden kregen we veel vragen naar innovatieve oplossingen. Voor het traceren van medicijnen via het Internet of Things (IoT), bijvoorbeeld, of voor het tracken van valse medicatie. Wij maken met plezier de vertaalslag van uitdaging naar concrete applicatie. Dit zijn echt ontzettend boeiende tijden!”

Benieuwd hoe het life sciences sectorteam ook u kan helpen? Neem contact op met Bart.