ORDINA BLOGT

Business Consultant Finance bij Ordina!

(externe) Consultants hebben vaak geen goede reputatie bij de klant op de werkvloer. Vaak worden ze gepercipieerd als in maatpak gelepelde patsers die even komen vertellen hoe een medewerker van een financiële instelling zijn/haar werk moet doen. We mogen deze “business consultants” echter niet allemaal over dezelfde kam scheren...

  • Jan Serrure
  • 17 december 2014

9 jaar. Zo lang was ik actief bij mijn vorige werkgever, een grote bank-verzekeraar. Het was ook mijn eerste werkgever. Een behoorlijke stap dus om daar weg te gaan. Ik had mijn redenen, die hier verder niet van belang zijn. Uiteindelijk heb ik dan toch beslist om weg te gaan en mijn carrière een nieuwe wending te geven.

Waarom dan de keuze voor consulting? En waarom Ordina? Consultants hebben vaak geen al te positieve naam bij ‘de man op de vloer’. Ik ben in mijn carrière vaak genoeg in contact gekomen met consultants, en dat waren effectief niet altijd even leuke ervaringen. Al te vaak bleek het te gaan om in een maatpak gelepelde patsers die ons eens even gingen komen vertellen hoe wij ons werk moesten doen. Hun ‘oplossing’ bleek vaak een herkauwde versie van wat wij als internen als oplossing hadden aangereikt. Mooie slides, dat wel. Maar vooral heel veel lucht.

Gelukkig waren er ook de andere gevallen. Consultants die vanuit hun eigen ervaring of vanuit een specifieke expertise met oplossingen kwamen die ons als klant echt vooruit hielpen.

In de aanloop naar mijn sollicitatie bij Ordina las ik een interessant boek: ‘The Management Myth: Debunking Modern Business Philosophy’ van Matthew Stewart (http://www.amazon.com/The-Management-Myth-Debunking-Philosophy/dp/0393338525). Matthew Stewart is een filosoof van opleiding die per toeval in de consulting wereld terecht is gekomen, en vertelt vanuit zijn eigen ervaring. In dit boek doorprikt hij de management en strategy consulting business. Een passage die mij bij bleef is de volgende: "[C]onsultants often serve not to provide new knowledge to their clients but merely to communicate ideas already formed. In many instances, our work amounted to harnessing work performed in one part of an organization and then packaging it all as our own work for the benefit of another part of the same organization." Klinkt bekend? Juist ja.

‘En dan toch bewust voor consulting kiezen?’, hoor ik u denken. Ja, toch wel. Twee van de consultants die mij in positieve zin waren bijgebleven, kwamen van Ordina. Ik kende Ordina dus al en wist dat het niet om management consultants ging. Toen ik één van die twee consultants later terug tegen kwam en hij me vroeg of ik geen zin had om eens langs te komen, was mijn interesse gewekt. Toen ik uiteindelijk in Mechelen aankwam voor een gesprek viel het mij meteen op: dit waren allemaal normale mensen. Geen maatpakken, geen patsers. Ook het gesprek zelf bevestigde mijn vermoeden: hier wordt aan oplossingen gewerkt, en niet aan mooie slides.

Dus hier zit ik nu. Mijn initieel vermoeden blijkt op basis van mijn eerste maand terecht. Op 16 december begin ik aan mijn eerste opdracht bij een klant. En ik ben dan ook vast besloten om mijn opgebouwde ervaring te gebruiken om die klant een oplossing voor zijn probleem te helpen bieden. Al zal ik ook wel proberen om eventuele slides zo mooi mogelijk te maken.