ORDINA BLOGT

User experience als inspiratie voor uw innovatie

Onderschat de impact van sociale media, nieuwe informatiedragers, online platformen en de digitalisering in het algemeen niet! De nieuwste technologieën bieden unieke kansen én uitdagingen. Ga ermee aan de slag en maak dat uw digitale strategie een competitief voordeel wordt.

  • Johan Steppe
  • 2 januari 2015

Succesvolle innovaties zijn meer dan technologische vernieuwingen. Het zijn nieuwe, intelligente en efficiënte oplossingen voor reële noden van gebruikers. User Experience (UX) is dan ook niet meer weg te denken uit het hedendaagse innovatie en designproces.
De gebruiker bepaalt vaak het slagen of falen van een innovatie.
Het begrijpen van gebruikers is daarom belangrijk voor het ontwerpen van websites, mobiele applicaties of andere online toepassingen die klant- of medewerker gericht zijn.
Bij User Experience (UX) gaat het erom of je de gebruikers kent. UX gaat uit van de gebruikers van het product of de dienst. Om vervolgens de gebruikersbeleving zo goed mogelijk te maken.

Customer Journey
Clockwork, het digital engagement bureau van Ordina, brengt hiervoor de user/customer journey in kaart.
Aan de hand van informatie van de doelgroep komen we te weten wie de gebruiker is, hoe hij denkt en hoe hij zich gedraagt tijdens de verschillende stappen in het proces. We kennen de behoefte, de interactie en de emotie van de gebruiker.
We brengen eveneens het (online) ecosysteem in te kaart. De gebruiker, zijn omgeving, de mensen en organisaties waar hij contact mee heeft, de apparaten die hij gebruikt en alle onderlinge relaties en afhankelijkheden ertussen.

Persona’s visualiseren de gebruikers en scenario’s vertellen het verhaal van de behoefte van de gebruiker. Bij de customer journey gaat het om de interactiemomenten met de gebruiker, de behoeften en emoties beter herkennen en verbeteren. Zo wordt er op verschillende interactie momenten met de gebruiker ingezoomd en kan de beleving daar waar nodig verbeterd worden.

Waarom geld uitgeven om iemand te laten vertellen hoe je klant/medewerker denkt?
Je hebt experten nodig in SAP, Java en Microsoft om je bedrijfsapplicaties up & running te krijgen. Dat is duidelijk. Die specialisten huur je in. Maar waarom zou je geld uitgeven aan iemand die je vertelt hoe je klant of je medewerker denkt of hoe die je product ervaart? Dit kan je zelf toch ook, snel even testen en afgaan op je buikgevoel?

Sta dan misschien ook even stil bij een aantal software-projecten binnen je organisatie. De vele maanden werk van analysten die onderzochten welke functionaliteit moest geboden worden om aan de behoeften te voldoen en het effectief implementeren van de oplossing. Vlak voor de “go-live” werd de software “geshow-cased” en handleidingen verdeeld aan de gebruikers. Na de effectieve oplevering wordt de servicedesk overspoeld met vragen, wordt de functionaliteit fout gebruikt of hebben gebruikers al volledig afgehaakt.
Er is veel geld geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe toepassingen maar je oogst geen succes.

Door vooraf aandacht te schenken aan de behoeften en voorkeuren van de gebruikers, bespaar je op de lange termijn tijd en geld. Het bespaart je kopzorgen, maakt je bedrijf productiever en efficiënter en zorgt voor tevreden klanten en  werknemers.

User experience verdient zichzelf terug!

Clockwork is het digital engagement bureau van Ordina. Innovatie is een onlosmakelijk onderdeel van het Clockwork-team. Wij geloven dat niemand houdt van gecompliceerd, iedereen wil geholpen, begrepen en verrast worden. Wil je toegelaten worden, zorg dan dat je het leven van mensen makkelijker en aangenamer maakt.   Daarom investeren we, samen met onze klanten, in oplossingen die garant staan voor een uitzonderlijke gebruikerservaring. 

Meer weten?

Neem gerust contact op...