Wouter Tielemans +32 475 94 40 10

Jan de Rijk Logistics

Geïntegreerde planningstool op maat van morgen

De upgrade van planningstools en -processen bij Jan de Rijk Logistics ondersteunt een uitgekiende groeistrategie. De doortastende aanpak van Ordina kon op veel bijval rekenen. Meer transparantie en inzicht in de operationele realiteit leverden Jan de Rijk Logistics een versterking van de efficiëntie en zorgden voor een verbetering van de klantenservice.

Jan de Rijk Logistics, met hoofdzetel in Roosendaal (Nederland), is marktleider op vlak van internationaal luchtvrachttransport. Als logistiek dienstverlener biedt Jan de Rijk Logistics klanten een breed pallet aan diensten. Het bedrijf koppelt inzicht in de volledige supply chain aan geavanceerde ICT-toepassingen en technologieën.

Jan de Rijk Logistics Contact Neem contact op met Wouter Tielemans

Klant

Jan de Rijk Logistics, met hoofdzetel in Roosendaal (Nederland), is marktleider op vlak van internationaal luchtvrachttransport. Als logistiek dienstverlener biedt Jan de Rijk Logistics klanten een breed pallet aan diensten. Het bedrijf koppelt inzicht in de volledige supply chain aan geavanceerde ICT-toepassingen en technologieën.

Klantvraag

Jan de Rijk Logistics maakte de voorbije jaren een explosieve groei mee. De planningsprocessen op basis van Quintiq kwamen onder druk te staan en waren toe aan een grondige update. Het bedrijf was op zoek naar standaardisering, zonder daarbij aan flexibiliteit in te boeten. Een van de middelen hiervoor was de koppeling van verschillende boordcomputersystemen aan de logistieke planning. Daarnaast wilde Jan de Rijk Logistics de afhandeling van zendingen voortaan volgens een vast stramien kunnen plannen en opvolgen. Om tot een transparante planning te komen, moesten de retail business units, de internationale divisies en de luchtvrachtdivisies op hetzelfde platform aangesloten worden.

Oplossing

Ordina nam de huidige plannings-, dispatching- en montitoringsprocessen onder de loep. We stelden de organisatie van Jan de Rijk Logistics op punt en werkten het concept uit voor een nieuwe, gecentraliseerde logistieke planningstool. Ook de hr-afdeling van Jan de Rijk Logistics kon op Ordina rekenen bij de reorganisatie van de planningsafdeling. Ordina implementeerde met succes een KPI-georiënteerd planningssysteem. Hierbij ging veel aandacht uit naar de dynamiek van het systeem (met alerting en revision management). We koppelden het nieuwe systeem naadloos aan het bestaande TMS-systeem Chainware en aan de zwarte dozen en GPS-systemen in de trucks.Om het gestandaardiseerde berichtenverkeer met de verschillende boordcomputers onder controle te krijgen, zette Ordina een servicebusarchitectuur op. Alle communicatie – met het ERP-systeem, klanten, partners en met de vrachtwagens – loopt nu over één centrale 'bus'.

Resultaat

Jan de Rijk Logistics kan voortaan rekenen op een efficiënte planningstool voor zijn wagenpark van ruim 800 vrachtwagens. Meer dan 50 gebruikers, verspreid over achttien locaties, maken ondertussen gebruik van het nieuwe systeem. Planners kunnen sneller reageren op onverwachte situaties. De planning houdt automatisch rekening met een gevarieerde set parameters en past zich voortdurend aan aan de actuele situatie in het veld. Meer transparantie en inzicht in de operationele realiteit leverden Jan de Rijk Logistics een versterking op van de  efficiëntie en zorgden voor een merkbare verbetering van hun klantenservice.