Bart Holtappels Sales Manager +32 476 83 84 06

Nike ELC

De softwarefabriek van Nike ELC

“Ordina toonde vanaf de eerste besprekingen een doorgedreven vakkennis. Hun visie en voorstellen overtuigden ons. Als partner maakten zij hun beloftes vervolgens ook waar: op het juiste moment kwamen de juiste mensen met de juiste antwoorden. Bovendien leerden we voortdurend van elkaar, omdat onze teams heel complementair waren. Dankzij de open communicatie slaagden we erin vlot alle horden te nemen.”

Het Nike European Logistics Center (ELC) bestaat uit drie distributiecentra in Laakdal en één in Herentals. De centra coördineren voor de specialist in sportkledij en -schoeisel alle logistieke activiteiten tussen de 200 fabrieken en 30.000 klanten in 55 landen. Alle Nike-schoenen, kleding en accessoires die in Europa in de winkels liggen, passeren virtueel of fysiek via het logistics center. Elke consument die via nikestore.com producten bestelt, krijgt deze via Nike ELC thuisgestuurd.

Nike ELC Contact Neem contact op met Bart Holtappels

Klant

Het Nike European Logistics Center (ELC) bestaat uit drie distributiecentra in Laakdal en één in Herentals. De centra coördineren voor de specialist in sportkledij en -schoeisel alle logistieke activiteiten tussen de 200 fabrieken en 30.000 klanten in 55 landen. Alle Nike-schoenen, kleding en accessoires die in Europa in de winkels liggen, passeren virtueel of fysiek via het logistics center. Elke consument die via nikestore.com producten bestelt, krijgt deze via Nike ELC thuisgestuurd.

Klantvraag

Door een incoherente aanpak van procesvernieuwing kampte Nike ELC in het verleden met trage en moeizame ontwikkelingsprocessen. IT-projecten kwamen moeilijk van de grond en gingen vaak gebukt onder een gebrek aan vertrouwen. Twee evoluties zetten Nike ELC ertoe aan voor een nieuwe aanpak te kiezen. De invoering van de Sarabanes-Oxley-wet in de VS legde in 2002 Amerikaanse bedrijven nieuwe regels op voor het beheer en de aanpassing van software. Bovendien haalde Nike ELC in 2008 met Java een nieuwe ontwikkelingstechnologie in huis. Nike ELC besloot om een software factory uit de grond te stampen. Uniforme standaarden en processen en het gebruik van practices, tools en libraries moesten voor meer stabiliteit en efficiëntie zorgen. Nike ELC had echter onvoldoende ervaring met branchingmodellen en buildtechnologieën. Daarom ging het op zoek naar een partner die coaching kon bieden bij de opzet van de nieuwe software factory.

Oplossing

Ordina hielp Nike ELC door de verschillende puzzelstukjes op de juiste plaats te leggen. We ondersteunden Nike ELC in de ontwikkeling van een uniform end-to-endproces, met expliciete aandacht voor source code management, continuous integration en een geformaliseerd uitrolproces. Met extra controlemechanismen en een strikte verdeling van rollen en taken bouwden we de veiligheid in die Sarabanes-Oxley vereist

Resultaat

De software factory bracht business en IT dichter bij elkaar. De toegenomen efficiëntie en betrouwbaarheid van IT-oplossingen zorgden voor meer vertrouwen in eigen kunnen bij Nike ELC. Gestructureerde en eenduidige processen bieden meer controle over het eindresultaat van projecten. Zowel ontwikkelaars als eindgebruikers profiteren nu van een snellere service, constante kwaliteit en consistentie. Bovendien nam het kostenplaatje voor softwareontwikkeling een duik en laat de software factory Nike ELC toe de beschikbare middelen efficiënter in te zetten.