Wouter Tielemans +32 475 94 40 10

PSA Antwerp

Een planningsoplossing voor de Antwerpse havenarbeiders.

Havenarbeid plannen is geen  sinecure.  Dokwerkers zijn dagloners: elke dag opnieuw  wordt hun werk gepland. Bovendien spelen  tal van onvoorspelbare factoren mee,  zoals het weer op zee, of de snelheid van de andere havens. Overslagbedrijf PSA Antwerp besloot  om twee uitdagingen tegelijk aan te pakken: het optimaliseren van de planning van de havenarbeiders en het versterken  van de communicatie tussen dokwerkers  en PSA. Daarom ging PSA met Ordina in zee. De oplossing: een flexibel plannings- en communicatieplatform, naadloos geïntegreerd met andere systemen.

Download meer informatie

PSA Antwerp Contact Neem contact op met Wouter Tielemans

Klant

PSA Antwerp Overslagbedrijf PSA Antwerp is een  dochtermaatschappij van PSA International, een  van de grootste  havengroepen ter wereld.  PSA heeft een globaal netwerk van 20 havenprojecten verspreid over 11 landen in Singapore, België, China,  Europa,  India, Zuid-Korea en Japan. In 2002 ontstond  PSA HNN, door  een  fusie van twee terminaloperatoren en een  overname van de PSA-groep. Daarmee werd het bedrijf de grootste  lader en losser van containers in de Antwerpse  haven. In 2010 werd PSA HNN omgedoopt naar PSA Antwerp.

Klantvraag

Vroeger rekende PSA HNN – de naam waaronder PSA Antwerp toen nog  door  het leven ging – op de diensten  van het ‘Centraal Automatisch Dispatch Systeem’ (CADS). De terminals stuurden  hun aanvragen voor dokwerkers door  naar de dispatch. Die maakte de planning op en stuurde  het resultaat terug. Na meer  dan tien jaar botste dat systeem echter  tegen  zijn grenzen aan. De uitvoering van de planning van de dokwerkers  veranderde soms last-minute, bijvoorbeeld omdat schepen vertraging hadden.  Daardoor had PSA niet onmiddellijk  een duidelijk zicht op de kosten die voor klanten gemaakt werden.  Dat bracht achteraf een pak extra werk en kosten met zich mee. Ook  de communicatie met de havenarbeiders was heel arbeidsintensief. Hun planning werd doorgegeven via de telefoon.  Ten slotte werd ook de opleiding  of begeleiding van de arbeiders manueel – en dus minder  snel – gepland.

Oplossing

Via een  partnership met Ordina koos PSA voor de Advanced  Planning & Scheduling  (APS)-software van Quintiq. Daarmee kan de dispatchafdeling centraal de planning van enkele  duizenden haven- arbeiders regelen. Het systeem doet  bovendien dienst als flexibel communicatieplatform voor de havenarbeiders. Op  een  portaalsite kunnen zij nu onder  meer  hun planning bekijken, hun beschikbaarheid opgeven of vakantie aanvragen. Via sms kunnen  ze hun planning ontvangen. Om  die te bevestigen, kunnen ze ook een  gratis groen  nummer bellen.  Het ‘interactive voice response’-systeem – ‘de sprekende madam’ – doet  de rest.

Resultaat

Het systeem laat PSA niet alleen toe om efficiënt te plannen, maar ook om de reële prestaties van de havenarbeiders te volgen. Zo krijgen ze inzicht in de echte kost van de activiteiten voor klanten. Elke dag krijgen de operationele diensten  prestatierapporten. Wanneer nodig,  kunnen  ze onmiddellijk bijsturen. Ook  de dokwerkers  zijn helemaal mee  met de digitale revolutie. Dankzij de waaier aan nieuwe communicatiekanalen is het ook voor hen efficiënter en prettiger  werken.  De professionele communicatie versterkt boven- dien de binding  met hun werkgever. 90 tot 95% van de planning verloopt nu automatisch en dus een  pak sneller dan vroeger.  Pieken en dalen in de werklast – onvermijdelijk in havens – worden  daardoor doeltreffend opgevangen.