Hilde Heylen Sales Manager +32 496 23 53 02

GC Europe

Vertrouwen is goed, controle is beter

Eind jaren negentig koos GC Corporation in Tokyo voor SAP. Dat was schrikken, want SAP was toen vooral kind aan huis bij grote bedrijven en multinationals. Toch zag de directie van GC Europe ook voordelen, zoals de integratie met de systemen in Japan. Om te slagen hadden ze een partner nodig op ons niveau, met een natuurlijk gevoel voor wat er leeft in een kmo.

GC is top vijf in de wereld, maar een nobele onbekende bij het grote publiek. GC maakt consumables voor tandartsen en tandtechnici, zoals vullingen, hechtingsmaterialen, porselein en gips. GC Europe heeft een kleine productieafdeling in Haasrode, maar is vooral het verdeelcentrum van de Japanse groep voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

GC Europe Contact Neem contact op met Hilde Heylen

Klant

GC is top vijf in de wereld, maar een nobele onbekende bij het grote publiek. GC maakt consumables voor tandartsen en tandtechnici, zoals vullingen, hechtingsmaterialen, porselein en gips. GC Europe heeft een kleine productieafdeling in Haasrode, maar is vooral het verdeelcentrum van de Japanse groep voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

Klantvraag

Door een sterke internationale groei botste GC Corporation eind jaren negentig op de grenzen van zijn toenmalig ERP-systeem. Het ging op zoek naar een nieuw systeem, waarnaar het kon overstappen zonder de continuïteit in gevaar te brengen. Het bedrijf koos voor SAP.GC Europe volgde even later het voorbeeld van de hoofdzetel in Japan en schakelde ook over naar SAP. Als kmo zocht GC Europe een partner om hen bij te staan bij de implementatie. Van cruciaal belang was een kwaliteitsvolle ondersteuning, met inzicht in de schaal en de specifieke aard van de business.

Oplossing

GC Europe koos er bewust voor om SAP te implementeren in zijn puurste vorm, zonder add-ons en zonder wijzigingen. Het streefdoel was een stabiel systeem, dat betrouwbaar is en met zo weinig mogelijk haperingen af te rekenen krijgt.Het kmo-team van Ordina werkte vanaf dag één nauw samen met GC Europe en parametriseerde de omgeving in functie van hun noden. Ordina verzorgt de hosting en wordt betrokken in het incident- en probleembeheer. Met veel begrip voor de business evalueert Ordina hoe GC Europe concrete vragen in SAP oplost en zorgen we voor bijsturing nodig

Resultaat

GC Europe heeft dankzij Ordina meer controle: over voorraden en leveringen, maar evengoed over processen en verantwoordelijkheden. Het bedrijf bereikt vandaag meer dan het tien jaar geleden deed met dezelfde middelen. GC Europe beheert een groter assortiment aan producten met minder mensen. Met SAP optimaliseerde GC Europe de stockniveaus. Het percentage van de voorraad ten opzichte van de verkoop daalde met 17%. Dankzij de rationele aanpak van Ordina slaagde GC Europe er bovendien in de IT-uitgaven aanzienlijk te beperken en zag het zijn operationele marge met 14,4% stijgen. De introductie van SAP leidde tot een grotere betrokkenheid bij de medewerkers. Het zorgde ook voor een verbeterde kwaliteit van dienstverlening. Terwijl GC Europe voordien 70 procent van zijn orders op tijd leverde, steeg dit percentage nu tot 99 procent. Deze kwaliteitsvolle dienstverlening vormt een belangrijk concurrentieel voordeel in tijden van economische crisis.