Jo Geeraerts Business Unit Manager UC&C +32 496 59 65 74

Komatsu

Portaalsite voor klanten en verdelers

Met de nieuwe portaalsite haalt Komatsu  het maximum uit zijn Content Management systeem en zijn elektronische catalogus dankzij ADAM. Tijdens dit project besteedde Ordina uitzonderlijke aandacht aan beveiliging en  gebruiksvriendelijkheid voor verdelers en klanten.

Komatsu is een Japanse producent van bouw- en mijnbouwmachines. Het bedrijf rekent op een Europees netwerk van verdelers voor de verkoop van wisselstukken op de Europese markt.

Komatsu Contact Neem contact op met Jo Geeraerts

Klant

Komatsu is een Japanse producent van bouw- en mijnbouwmachines. Het bedrijf rekent op een Europees netwerk van verdelers voor de verkoop van wisselstukken op de Europese markt. De Europese hoofdzetel van de groep is gevestigd in Vilvoorde (België), waar zich ook het magazijn voor wisselstukken voor Europa, Afrika en Midden-Oosten bevindt.

Klantvraag

Komatsu wilde ter ondersteuning van haar dealernetwerk een nieuwe portaalsite ontwikkelen. De site moest het kloppende hart van het verkoopkanaal voor wisselstukken bij Komatsu worden en zowel verdelers als eindklanten een gebruiksvriendelijke oplossing bieden.Security vormde de grootste uitdaging binnen dit project. Verdelers mogen niet bij elkaar kunnen binnenkijken, en de vertrouwelijke data in hun backofficesysteem moest ook afgeschermd blijven voor Komatsu zelf.

Oplossing

Ordina maakte voor dit project gebruik van het Enterprise Content Managementsysteem en de elektronische catalogus van ADAM. In het systeem is iedere klant toegewezen aan een bepaalde verdeler. De portaalsite kent die relatie dankzij een uitgebreide achterliggende datastore met product- en klantgegevens. Wanneer een klant bijvoorbeeld een nieuwe cilinder nodig heeft en specifieke prijsinformatie zoekt, haalt de portaalsite die op uit het backofficesysteem van de juiste dealer. Hierdoor krijgt de klant in kwestie voor de cilinder de specifieke verkoopvoorwaarden van zijn verdeler, in de juiste munteenheid.Ordina overtuigde Komatsu van het belang van een optimale gebruikservaring. Daarom werkte het samen met het Nederlandse Clockwork, een dochteronderneming van Ordina. Dankzij hun inbreng konden de technische specialisten zich voor de volle honderd procent concentreren op het technische en functionele concept.

Resultaat

Komatsu legde de lat voor dit project zeer hoog: het verwachtte van Ordina niet minder dan een ‘award-winning application’. Ordina loste samen met dochteronderneming Clockwork deze hoge verwachtingen probleemloos in.Komatsu kan voortaan rekenen op een portaalsite die een uitzonderlijke functionaliteit koppelt aan absoluut gebruiksgemak. Zowel verdelers als klanten maken gebruik van het verkoopkanaal, dat op een unieke manier hun onderlinge relatie integreert in de achterliggende processen.