Bart Van Mulders Business Unit Manager +32 474 89 17 06

Lapperre Hearing Sytems NV

Totaaloplossing voor monitoring en rapportering bij Lapperre Hearing Systems NV

  Gehoorschade treft mensen van alle leeftijden. Gelukkig kunnen hoortoestellen en andere hulpmiddelen al heel wat problemen opvangen. Lapperre Hearing Systems NV biedt mensen met gehoorproblemen professioneel advies en een selectie van de modernste hoorproducten op de markt. Ter ondersteuning van hun verkoopnetwerk en herstellingsdienst zocht Lapperre naar een nieuwe rapporteringsapplicatie. Een uitdaging die Ordina als muziek in de oren klonk.

Lapperre Hearing Sytems NV Contact Neem contact op met Bart Van Mulders

Klant

  Lapperre is al ruim 65 jaar de referentie bij uitstek op het vlak van hoortoestellen, hoorhulpmiddelen en medische audiologische apparatuur in België. Voor gepersonaliseerd advies en hoogtechnologische hoorproducten kunnen mensen terecht bij meer dan 100 Lapperre-audiologen, in een van de 80 eigen hoorcentra of 170 partneragentschappen. Lapperre beschikt over een labo en technische dienst die zelf instaan voor herstellingen en de ontwikkeling van nieuwe producten. Sinds 1996 maakt het bedrijf onderdeel uit van het Zwitserse Sonova, een van ’s werelds grootste producenten van hoortoestellen en communicatiesystemen.

Klantvraag

  Met 250 verkooppunten en een herstellingsdienst in eigen beheer is Lapperre afhankelijk van efficiënte rapportering om alles in goede banen te leiden. Actuele en correcte bedrijfsdata moeten het management toelaten snel in te spelen op trends en bij te sturen waar nodig. Om zowel de verkoop- als herstellingsprocessen te stroomlijnen, had Lapperre nood aan een nieuwe applicatie. Een nieuwe rapporteringstoepassing moet ervoor zorgen dat kritieke bedrijfsprocessen – sales funnel, verkoopcyclus, capaciteitsplanning van verkooppunten – optimaal op elkaar worden afgestemd. Iedere medewerker moet daarbij op elk moment over de juiste cijfers beschikken om zijn of haar job naar behoren uit te oefenen.

Oplossing

Ordina ontwikkelde een oplossing die Lapperre toelaat om de volledige verkoopcyclus te monitoren, inclusief het stockbeheer. Van winkelmedewerker tot CEO: iedereen kan de operationele gegevens die onder zijn verantwoordelijkheid vallen eenvoudig opvolgen. Filters op basis van gepersonaliseerde gebruikersprofielen zorgen ervoor dat medewerkers enkel die data te zien krijgen waar zij toegang toe hebben. De gedecentraliseerde structuur van het bedrijf maakt dat afzonderlijke verkooppunten geen rechtstreekse toegang hebben tot de dataomgeving. Om deze klip te omzeilen, koos Lapperre ervoor hen via e-mail automatisch en op regelmatige tijdstippen de relevante rapporten toe te sturen.

Aanpak

Het team van Ordina vertrok van een grondige analyse van de pijnpunten en noden bij Lapperre. In nauw overleg met de klant werd er uiteindelijk gekozen om een rapporteringsomgeving te ontwikkelen die inzicht verschaft in alle aspecten van Lapperre’s core business. Om de data over te brengen van het bronsysteem – een toepassing in Microsoft Dynamics NAV – implementeerde Ordina een oplossing op basis van Microsoft SQL Server Replication. Deze techniek maakt het mogelijk enkel de gegevens die effectief nodig zijn over te brengen naar het rapporteringssysteem.

Resultaat

  De totaaloplossing van Ordina verschaft Lapperre een beter inzicht in de eigen bedrijfsvoering. De rapporteringstool laat hen toe om hun core business verder te stroomlijnen. De applicatie ondersteunt een nauwgezette opvolging van de verkoopcyclus, stock en stockbewegingen. De doeltreffendheid van marketingcampagnes kan van nabij gevolgd en geanalyseerd worden. Planning van productie en herstellingen in eigen beheer verlopen vloeiender. Door verkoopresultaten continu te monitoren, kunnen verkopers tijdig bijgestuurd worden en is Lapperre in staat een strikter budgetbeheer te voeren.