Bart Van Mulders Business Unit Manager +32 474 89 17 06

Mondelēz International

Ordina bouwt planningsapplicatie op maat voor Mondelēz International

  De snacks van Mondelēz International zijn een vaste waarde in de proviandkast van veel Belgische gezinnen. Om aan een snel evoluerende vraag te voldoen, steunt het bedrijf op de vlotte samenwerking tussen vertegenwoordigers en productieplanners. Een accurate planning vereist degelijke tools, die zowel rekening houden met cijfers uit het verleden als met de inschatting van verkopers vandaag. Op zoek naar een geïntegreerde oplossing, klopte Mondelēz aan bij Ordina…

Mondelēz International Contact Neem contact op met Bart Van Mulders

Klant

Kraft Foods, Inc. is de derde grootste producent van dranken en voedingsmiddelen ter wereld. In 2012 besloot het bedrijf om zijn snacks onder de nieuwe naam Mondelēz International onder te brengen. Met 3.000 werknemers – verspreid over de hoofdzetel in Mechelen en sites in Herentals, Hasselt en Namen – is Mondelēz een van de grootste werkgevers in de regio. In België is het bedrijf marktleider in de verkoop van koekjes, roomkaas, kauwgum en chocolade. Met merken zoals Côte d’Or, Milka, LU, Prince, TUC, Philadelphia, Stimorol en Chokotoff heeft het bedrijf een reeks absolute toppers in huis.

Klantvraag

  Mondelēz kan terugvallen op een sterk netwerk van gemotiveerde vertegenwoordigers. Wekelijks overleggen zij met het team van productieplanners hoeveel van ieder product nodig is om aan de vraag te voldoen. Om dit proces te ondersteunen, was Mondelēz op zoek naar een nieuwe applicatie. De nieuwe oplossing moest volledig geïntegreerd zijn met de bestaande systemen bij Mondelēz. Het bedrijf wilde dat iedere vertegenwoordiger op basis van productiecijfers uit voorgaande periodes zelf een gedetailleerde forecasting zou kunnen invoeren, per product, per klant en per periode. Realistische cijfers zouden zo de dialoog tussen vertegenwoordigers en productieplanners ondersteunen, op zowel korte als langere termijn.

Oplossing

Ordina bouwde voor Mondelēz een krachtige applicaties op maat van hun specifieke noden. De motor van die applicatie bestaat uit een centrale databank die alle relevante data – zowel productiegegevens als forecasting – uit bestaande applicaties verzamelt, structureert en consolideert. Een lichte Microsoft Excel-toepassing visualiseert de gegevens en maakt het mogelijk eenvoudig voorspellingen in te geven. De cijfers die vertegenwoordigers via die weg invoeren, worden op hun beurt opgeslagen in een centrale database.
De ruime mogelijkheden van Microsoft Excel op het vlak van filters, formules en conditionele opmaak bleken de ideale oplossing om forecasting in historisch perspectief te plaatsen. Een uitgekiend systeem van kleurencodes maakt gebruikers efficiënt wegwijs in details, formules, productiecijfers en forecasting. Tijdens besprekingen met productieplanners kan alles vlot geraadpleegd worden. Een ruim arsenaal aan filters laat toe snel de gewenste combinatie van klant, product en periode te selecteren. Ook de keuze tussen een detail- of totaalweergave is slechts een kwestie van enkele clicks.

Aanpak

Na een grondige analyse van de beschikbare gegevens in bestaande applicaties, tekende Ordina voor Mondelēz een gestructureerde aanpak uit, die op elk van hun vragen een passend antwoord bood. Het kon hierbij bogen op een jarenlange ervaring en een brede waaier aan best practices. De combinatie van een stevige centrale database en een lichte gebruikersinterface op basis van Microsoft Excel boden een antwoord op de functionele en structurele eisen van Mondelēz. Ordina opteerde bewust voor Windows Azure als ontwikkelingsomgeving. De flexibiliteit en schaalbaarheid van de technologie bewezen hun waarde bij de implementatie.

Resultaat

  De oplossing van Ordina laat de vertegenwoordigers van Mondelēz voortaan toe zelf een gedetailleerde forecasting in te voeren. Ze kunnen hierbij terugvallen op een geautomatiseerde analyse van historische productiegegevens en verkoopvolumes. De applicatie helpt hen bij de voorbereiding van besprekingen met het team van productieplanners. Zij kunnen voortaan rekenen op een gestandaardiseerde en realistische forecasting. Het resultaat? Accuraat geplande verkoopvolumes en een efficiëntere planning van productiehoeveelheden.