Bart Van Mulders Business Unit Manager +32 474 89 17 06

Unilever

Ordina biedt sales en klanten 360° overzicht van logistieke flow

 “Onze  verkopers hebben bijna in realtime een 360° zicht op de volledige logistieke flow. Voor beide partijen, onze sales én onze retailklanten, biedt dit een enorme meerwaarde!”   Philippe Letellier, Customer Development Operations Manager Unilever

Via een wijdvertakt retailer- en distributienetwerk bereikt Unilever met haar producten dagelijks wel twee miljard consumenten wereldwijd. Om doelstellingen en resultaten nog beter te kunnen monitoren, had Unilever Belgium nood aan een nieuwe tool die opslag- en winkelinformatie snel kon verwerken en analyseren. Een automatisch rapporteringssysteem moest  de salesverantwoordelijken bij de klanten op elk moment een 360° overzicht bieden van de logistieke keten. Ordina ging de uitdaging aan en ontwikkelde een allesomvattende Business Intelligence-oplossing op maat.

Unilever Contact Neem contact op met Bart Van Mulders

Klant

  Iedere dag weer gebruiken twee miljard mensen producten van Unilever om er goed uit te zien, zich goed te voelen en meer uit het leven te halen. Met meer dan vierhonderd voedings- en verzorgingsmerken speelt Unilever een belangrijke rol in het dagelijkse leven van consumenten. Het productportfolio varieert van verwenijs tot uitgebalanceerde voedingsmiddelen, betaalbare zeep, weldadige shampoos en diverse huishoudproducten. Naast wereldmerken als Lipton, Knorr, Dove en Axe siert een Unilever-label ook lokale merken als Coral, Solo en Zwan.

Klantvraag

  Omzetcijfers vlotter bespreekbaar maken, zodat de salesverantwoordelijken van Unilever samen met de retailklanten in hun regio resultaten en targets beter kunnen evalueren en bijsturen. Dat was in grote lijnen wat Unilever Belgium met een nieuwe rapporteringstool voor ogen had. Die oplossing moest zowel de sales als de klanten – retailbedrijfsleiders en rayonmanagers van verkooppunten – meer transparantie bieden in de hele goederenstroom. Tot voor kort hadden Unilevers retailcontacten zelf geen toegang tot de resultaten. Een beter inzicht in de logistieke keten tussen Unilever, de diverse leverpunten bij retailers  en de verkooppunten, zou voor hen dus een belangrijke meerwaarde betekenen. Het zou meer duidelijkheid scheppen over de resultaten voor specifieke productsegmenten en gamma’s, en de impact van promoties in kaart helpen brengen. Daarnaast zou een vlotte opvolging van leveringen en verkoopcijfers gemiste salesopportuniteiten helpen vermijden.   

Oplossing

Een Microsoft BI oplossing om tot een werkbare analyse- en rapporteringstool te komen. Ordina’s BI-specialisten stelden een volledig nieuw werkmodel op volgens de Kimball-methode. Dankzij die laagsgewijs opgebouwde methode werd het voor Unilever mogelijk om gegevens van verschillende retailketens met grote snelheid te importeren en te verwerken. De laatste stap in dit ‘Power BI’-systeem bestaat in een rapporteringslaag waarbij alle verkoopgegevens van de winkelpunten dagelijks in heldere analyses worden gegoten.  
De oplossing die Ordina voor Unilever uitwerkte, zorgt ervoor dat informatie over Unilevers productsegmenten, de retailergamma’s, regio’s en promotiecampagnes helder wordt uitgelicht

Aanpak

Unilever was op zoek naar een totaaloplossing. Ordina zorgde daarom voor een trajectbegeleiding van a tot z. Na een grondige voorstudie en analyse tekenden Ordina’s BI-specialisten de volledige architectuur van de rapporteringstool uit. Vervolgens namen ze de implementatie van het systeem voor hun rekening. Ook de hosting van de oplossing vertrouwde Unilever toe aan Ordina, inclusief de vereiste SLA’s. Voor de ontwikkeling maakte Ordina gebruik van de flexibele Windows Azure-cloudoplossing van Microsoft. In amper 75 mandagen zorgde het projectteam voor een vlotte overdracht naar een ‘selfservice-BI’: data-analyse zonder IT-ondersteuning. Unilever-medewerkers konden snel zelf aan de slag met de rapporteringstool. Ze kunnen daarbij wel rekenen op de ondersteuning van de Ordina servicedesk, die het systeem bijstuurt volgens nieuwe vereisten.

Resultaat

 Met zijn gebruiksvriendelijke dashboard tilt de nieuw ontwikkelde rapporteringstool de contacten tussen Unilevers productvertegenwoordigers en hun klanten naar een hoger niveau. Gedetailleerde analyses maken dat beide partijen dezelfde taal spreken bij evaluaties van de resultaten en doelstellingen. Door de dagelijkse verwerking van de opslag- en verkoopgegevens, is een bijna realtime opvolging van de voorraden, leveringen en verkoopcijfers mogelijk. Het resultaat is een 360° overzicht, niet alleen voor Unilever maar ook voor de klant. 
Naast een vlotte opvolging en optimalisering van voorraden en leveringen per regio of per klant, maakt het nieuwe dashboard het mogelijk om beter te anticiperen op salesopportuniteiten. De tool geeft ook feedback over de impact van promotiecampagnes en –strategieën. Dat al die informatie bespreekbaar is voor/met de klanten-retailers, geeft Unilever een streepje voor qua service.