Wouter Tielemans +32 475 94 40 10

Radio France

Efficiënter radio maken dankzij APS-mediapakket

Meer doen met dezelfde mensen en middelen: dat was voor Radio France de drijfveer om te evolueren naar een Advanced Planning & Scheduling-tool. Om personeel en apparatuur beter in te zetten bij alle publieke Franse radiostations, ging het mediabedrijf in zee met Ordina. Het APS-mediapakket met Quintiq als zwaartepunt bleek de geknipte planningstool om resources optimaal te verdelen over verschillende radioprogramma’s en -zenders. Radio France kan op beide oren slapen: in een snel veranderend medialandschap evolueert de nieuwe tool naadloos mee.

Radio France Contact Neem contact op met Wouter Tielemans

Klant

Radio France is het overkoepelende bedrijf boven de publieke radio-omroepen van Frankrijk en zijn overzeese gebieden. Onder zijn vleugels werken zeven nationale en nog meer lokale radiostations. Daarnaast beheert het bedrijf ook enkele concertzalen. In totaal werken zo’n 4.200 mensen bij Radio France.

klantvraag

Bij de planning van tientallen zendschema’s komt heel wat kijken: presentatoren, technici, redacteurs, reporters ter plaatse, studio’s, opname- en zendapparatuur … Daar waren 20 planners, samen goed voor 10 Excelsheets, elke dag mee in de weer. Door die complexe planningspuzzel was het erg moeilijk om mensen en middelen tussen verschillende programma’s of radiostations uit te wisselen. En dat was net een vereiste om efficiënter te werken en zo overheadkosten te drukken.

Oplossing

Radio France begreep dat een betere inzet van personeel en apparatuur enkel kon met één globale, flexibele planningstool. De flexibiliteit van Quintiq speelde een doorslaggevende rol. Maar ook Ordina’s ervaring bij grote mediaspelers, zoals de vrt, was van tel. Om de klant snel vooruit te helpen, stelde Ordina het gepreconfigureerde Quintiq-mediapakket voor. Dat kon Radio France dan zelf eenvoudig aanpassen of aanvullen met specifieke planningsvereisten, cao-regels en gewenste rapporteringen.

resultaat

Vandaag werken alle planners nauw samen in de nieuwe APS-tool. Zij schuiven makkelijk personeel en apparatuur tussen verschillende zenders of programma’s. Zo evolueert Radio France naar een betere inzetbaarheid van al zijn resources. Flexibiliteit troef: met Quintiq is het makkelijk inspelen op veranderende radioschema’s, nieuwsploegen of cao-regels. Het succes van de nieuwe aanpak noopte Radio France al om Quintiq uit te rollen naar zijn concerthallen, en daar ook optimaal personeel en middelen in te plannen.