Wouter Tielemans +32 475 94 40 10

ISS Belgium

Flexibele werkplanning in facility services

In opdracht van ISS Belgium ontwikkelde Ordina een oplossing voor de vlotte werkplanning van 10.500 werknemers. Het systeem combineert de troeven van Quintiq en ePocket Handyman in een krachtige totaaloplossing. Flexibiliteit en efficiëntie maken het werk van planners eenvoudiger, maken de job van het onderhoudspersoneel aangenamer en zorgen voor een toegenomen klantentevredenheid.

In België en Luxemburg is ISS de nummer één in facility services. ISS Belgium is met 10.500 medewerkers goed voor een omzet van 438 miljoen euro.

ISS Belgium Contact Neem contact op met Wouter Tielemans

Klant

De Deense multinational ISS is met 500.000 medewerkers actief in meer dan 50 landen. ISS is marktleider in facilitaire dienstverlening en levert diensten op het vlak van schoonmaak, catering, onderhoud van gebouwen, receptiediensten, ongediertebestrijding en groenonderhoud. In België en Luxemburg is ISS de nummer één in facility services. ISS Belgium is met 10.500 medewerkers goed voor een omzet van 438 miljoen euro.

Klantvraag

ISS Belgium kende de voorbije jaren een sterke groei. Hierdoor worstelden verschillende afdelingen met een gelijkaardige planningspuzzel: hoe zetten we mensen met de juiste skills tijdig, efficiënt en flexibel in bij de juiste klanten? Iedere afdeling had een eigen oplossing. Meestal gebeurde de planning op papier of met zelfgebouwde Excel-sheets. Op zoek naar een degelijke en uniforme aanpak, besloot de directie om een integrale oplossing te ontwikkelen.Het nieuwe systeem diende voldoende flexibiliteit bieden voor de ondersteuning van specifieke functies in de verschillende afdelingen. De automatisering en standaardisering van plannings-, uitvoerings- en facturatieprocessen moesten uiteindelijk tot een betere dienstverlening naar klanten toe leiden.

Oplossing

Ordina ontwikkelde voor ISS Belgium een planningstool op basis van Quintiq. Een mobiele applicatie, gebaseerd op de ePocket Handyman, biedt werknemers op het terrein maximale ondersteuning. Het nieuwe systeem sluit naadloos aan op de bestaande SAP-omgeving. Het project leidde tot heel wat wijzigingen in de organisatie van ISS Belgium, waarbij doordacht change management de sleutel tot het succes vormde. Een capaciteitsplan geeft voortaan op jaarbasis een overzicht van de beschikbaarheid van personeel, materiaal en voertuigen. Dit plan brengt de verwachte workload in kaart, op basis van lopende en nieuwe contracten.Aan de hand van het jaarplan maken planners per werknemer een maand- en weekplanning op. De weekplanning kan dagelijks bijgestuurd worden naar aanleiding van nieuwe aanvragen of afwezigheden. Iedere werknemer staat via een mobiel toestel in verbinding met de planners. Met dit toestel registreren zij de vooruitgang van hun werkzaamheden, wijzigingen in de planning of het door hen gebruikte materiaal.

Resultaat

Een geïntegreerde planningstool leverde ISS Belgium op verschillende vlakken toegevoegde waarde op. Het laat niet alleen toe kostenefficiënter te werken, maar zorgde ook voor een grotere klantentevredenheid. Het nieuwe systeem kon bij de eigen werknemers op heel wat bijval rekenen. Door tijdswinst, kortere lijnen en een continue opvolging profiteren zij elke dag mee van de voordelen. De aanpak van Ordina resulteerde in een toegenomen operationele efficiëntie en meer transparantie. Het behoeft dan ook geen verbazing dat onder andere ISS France al interesse toonde voor het nieuwe systeem.