Wonne Keysers Business Unit Manager JWorks +32 476 22 63 30

Proximus IoT

MyThings: Internet-Of-Things Platform

Het “Internet van de Dingen” waarbij gebruiksvoorwerpen en toestellen op een centraal netwerk worden aangesloten, is in volle ontwikkeling.
Proximus startte als eerste telecomoperator in België met de uitrol van een IoT-netwerk gebaseerd op LoRa™ technologie. LoRaTM staat voor Long Range Low Power. Sensoren worden rechtstreeks aan het het nieuwe IoT netwerk gekoppeld zodat de eigenaar vervolgens op een veilige manier de gecentraliseerde data kan opvragen. Aangezien LoRaTM weinig energie verbruikt voor communicatie over lange afstand, gaan de batterijen van geconnecteerde sensoren verschillende jaren mee en kunnen toestellen jarenlang autonoom functioneren. Het leven en werken zullen hierdoor ingrijpend veranderen. Verwacht wordt dat er in 2020 wereldwijd tussen 20 en 50 miljard verbonden toestellen zullen zijn.

Proximus IoT Contact Neem contact op met Wonne Keysers

Klant

De Proximus Groep, bestaande uit Proximus nv en de filialen Telindus, Scarlet, Wireless Technologies (The Phone House), Belgacom ICS (BICS) en Skynet is het grootste telecommunicatiebedrijf in België. Proximus heette oorspronkelijk Belgacom Mobile, en stond voor de mobiele producten. In september 2014 bracht Belgacom alle producten en diensten onder één commercieel merk, Proximus, met de belofte klanten altijd dichtbij te brengen bij wat voor hen belangrijk is met een aantrekkelijk aanbod van innoverende diensten en producten mbt Internet, TV en telefonie.
Sinds juni 2015 is het ook de officiële naam van het telecombedrijf en vervangt het de oude naam Belgacom.

Uitdaging

In een concurrentiele race tegen de klok was Proximus op zoek naar een partner die in staat was om op enkele maanden tijd een platform te realiseren en zo de commerciële lancering van het Proximus LoRa mogelijk te maken. Time-to-market was essentieel zonder af te doen aan de kwaliteit. Ook schaalbaarheid was uiteraard key. De architectuur moest voorzien zijn om vlot en sterk te kunnen groeien. Naarmate er meer klanten en projecten verbonden zijn, worden immers enorme hoeveelheden aan sensor data verwacht in het centrale platform.

Oplossing

Ordina werd gekozen voor de bouw en het onderhoud van het serviceplatform voor Proximus. Klanten kunnen gebruik maken van een web portaal en een mobiele app om op eenvoudige wijze sensoren te onboarden en IoT hardware te beheren. Het schaalbare platform vangt alle sensor data op in een big data store en stelt deze op een veilige manier met behulp van microservices ter beschikking van de eigenaar.

Ordina levert het technische team om zo in co-creatie met Proximus op enkele maanden tijd een robuust en schaalbaar platform op te leveren. Voor de responsive web toepassing en mobile apps werd gebruik gemaakt van hedendaagse technologieën zoals Angular en Ionic framework. Het grafische ontwerp werd aangeleverd door het designer team van Proximus en samen met Ordina verder gefinetuned. Voor de API’s en business logica werd gekozen voor schaalbare micro services met Spring boot. Naast een relationele databank voor de gestructureerde informatie werd ook gebruik gemaakt van MongoDB als NoSQL oplossing om de sensor informatie te bewaren. De Ordina infrastructuur business unit zorgde ook voor de onderliggende cloud infrastructuur met Azure. Vanuit het ontwikkelteam werden de specificaties opgesteld in functie van de schaalverwachtingen en werd de uitvoering hiervan nauwgezet opgevolgd en planning afgestemd met het gehele project.