‘Op SAP raak je nooit uitgekeken’

Innovatieve IT in dienst van eindgebruikers. Functioneel. Robuust. Met oog voor user experience. Zodat ze sneller kunnen werken en administratieve rompslomp achter zich laten. Ordina SAP opereert in het digitale bedrijfshart van klanten. Zo ook Sofie Reypens, SAP Project Manager bij Ordina.

Werken in het vakgebied SAP bij Ordina verveelt niet snel. Sofie Reypens is hiervan het levende bewijs. Ze werkt al vijftien jaar in het SAP-team van Ordina België. Daarbij vervulde ze diverse functies. Van SAP Logistiek Consultant tot Customer Care Manager voor de SAP-klanten van Ordina en Practice Manager voor de functionele SAP-consultants. Tegenwoordig werkt ze als SAP Project Manager mee aan projecten. ‘Weet je wat het is,’ zegt Sofie, ‘op SAP raak je nooit uitgekeken. Er valt altijd iets nieuws in te ontdekken. De ene keer kom je daar zelf achter, de andere keer ontdekt een collega een nieuwe functionaliteit. En weer een andere keer komt een klant met iets nieuws.’

Omvangrijk product

Dat komt vooral doordat SAP – een afkorting van System Analysis Program Development – zo’n omvangrijk product is. Bedrijven kunnen er allerlei bedrijfsprocessen mee managen en oplossingen ontwikkelen die effectieve dataverwerking en informatiestromen tussen organisaties mogelijk maken. Sofie: ‘Dat gaat van financiële processen tot planning en onderhoud. En van aan- en verkoopprocessen tot productieprocessen. Per type proces zijn er specifieke oplossingen. Alle kennis over deze processen in je eentje beheersen, is onmogelijk. Daarvoor is het product te omvangrijk. Dat maakt het ook zo leuk: je moet altijd samenwerken om tot het beste resultaat te komen.’

Er gaat een wereld voor je open

Dat doen de SAP-specialisten van Ordina in High performance teams bij verschillende klanten in België, zoals Bridgestone, De Lijn, Johnson & Johnson, Engie en Luminus. Ordina is meervoudig SAP Service Partner, S/HANA Partner, Service Partner, Customer Center of Expertise en Hosting Partner. Sofie: ‘Die verscheidenheid aan branches geeft direct aan hoe breed toepasbaar SAP is. Omdat we bij Ordina actief zijn in al die branches, gaat er voor medewerkers echt een wereld open. De ene keer doe je een project bij een chemisch bedrijf, de andere keer bij een vervoersmaatschappij of een energieleverancier. Ook dát maakt werken in het SAP-team van Ordina zo interessant.’

Advocaat van de duivel

Ordina helpt zowel nieuwe als bestaande klanten bij de overstap naar SAP en specifiek naar S/4 HANA. ‘Die overstap vergt een degelijke voorbereiding, waarbij de bestaande processen van de klant grondig geanalyseerd worden. Ook worden processen vergeleken met wat SAP in haar standaardoplossingen aanbiedt. Klanten verwachten van ons dat we duidelijk in kaart brengen hoe hun processen verbeterd kunnen worden. Daarbij moeten we soms advocaat van de duivel spelen. Als een klant in een bepaald proces alle zeven stappen als noodzakelijk ziet, gooien wij de steen in de vijver. Zijn die zeven stappen wel écht nodig? Of kunnen we er wellicht toch eentje minder zetten, als we het proces iets anders inrichten, en zo dichter bij de standaardoplossing blijven?’

Samenwerken in high performance team

‘Het is onze taak om een goede koppeling te maken tussen wat voor de klant belangrijk is en wat de techniek van SAP kan bieden,’ vervolgt Sofie. ‘Daarvoor is nauwe samenwerking vereist. Met de klant, maar ook met collega’s. In grote lijnen hebben we binnen ons SAP-team drie soorten functies. We hebben de functionele mensen, die de business van de klant doorgronden en weten hoe de eindgebruikers met SAP omgaan. Daarnaast hebben we onze technische SAP-experts, die kunnen bouwen wat nodig en gewenst is. En we hebben de projectmanagers, zoals ik, die weten hoe SAP werkt en tegelijkertijd het project in goede banen leiden. Als we met een High performance team bij een klant werken, zijn al die functies vertegenwoordigd. We hebben dan een goede combinatie van soft en hard skills, waarmee we de klant volledig kunnen ondersteunen.’

Serieus als het moet, losjes als het kan

Wie niet aan hetzelfde project werkt, ziet elkaar tijdens de kennissessies, die regelmatig plaatsvinden. Deze worden georganiseerd vanuit de vijf verschillende Competence centers (de Finance- en Logistics groep, het SAAS team, het Digital team en tot de slot de groep van SAP Project Managers) en zijn vrij toegankelijk voor de volledige groep. ‘Die kennissessies zijn erg waardevol. Vooraf en achteraf is het vaak lachen geblazen en doet het deugd om nog eens te kunnen bijpraten met de collega’s. Tijdens de sessie is het serieusheid troef en verdiepen we ons in de materie. Die combinatie is wat onze unit zo typeert en wat het voor mij boeiend maakt. Naast de kennissessies trekken we er af en toe samen op uit om iets leuks te gaan doen. Zo gaan we ieder jaar met onze SAP-unit op weekend naar de Ardennen. Daar wordt elke keer weer bevestigd wat voor toffe bende ons team is. Ik houd het niet voor niets al vijftien jaar vol!’ besluit Sofie met een knipoog.