Opleidingen bij Ordina: we leggen de lat steeds hoger

Wim Govaerts

Praat met een Ordina-medewerker en hij/zij zal het volmondig bevestigen: Ordina investeert volop in zijn mensen, onder meer via opleidingen. Maar alles kan altijd beter. Daarom haalden we recent een learning and development manager in huis: Wim Govaerts. Hij zit boordevol plannen om ons opleidingsaanbod en -aanpak naar een nog hoger niveau te tillen.

Voortdurend leren is in elke sector belangrijk maar in IT toch nog net iets meer: stilstaan is in IT echt achteruitgaan. Om ons opleidingsaanbod te versterken, creëerden we de gloednieuwe functie van learning and development manager. Wim heeft het ideale profiel. Snel na zijn studies geschiedenis kwam hij in de wereld van opleidingen terecht. “Geschiedkundigen hebben een analytische geest en leren problemen oplossen”, legt hij uit. “Dankzij die vaardigheden kon ik aan de slag als trainingscoördinator bij IT-bedrijf Euroclear.”

Van uitvoering naar strategie

Bij Euroclear verzorgde Wim de administratie en planning rond opleidingen. Ook bij Smals, dat ICT-diensten levert aan de Vlaamse overheid, startte hij in een eerder uitvoerende rol. Gaandeweg
werd hij er de strategische man achter de opleidingen. Hij stelde budgetten op, bracht de opleidingsnoden in kaart en hielp bij het uitwerken van tools om opleidingen te plannen. Zijn rol bij Ordina sluit daar perfect bij aan. Hij solliciteerde en het klikte perfect.

Combinatie van technische en soft skills

“Toen ik hier begon, merkte ik meteen dat er een opleidingscultuur is: er is een trainingstraject voor starters en bestaande medewerkers leren bij via de Ordina Academy. Het viel me ook meteen op hoe enthousiast iedereen is om bij te leren. Door tijdgebrek organiseerde de Academy wel vooral ad hoc trainingen: als een medewerker, een teamlead of een businessunit een opleiding aanvroeg, zochten ze een expert en planden ze de opleiding in. De topics waren ook overwegend technisch. Heel logisch natuurlijk, maar klanten willen vandaag meer dan technologie. Of liever: ze willen eigenlijk geen technologie maar gewoon een goede oplossing voor hun uitdagingen, inclusief support. Om hen daarbij te helpen, wil Ordina dat alle consultants tegen 2020 trusted advisors – en dus ook sales- en servicegericht – worden. Voor veel mensen hier is dat best een grote omslag. Daarom willen we snel meer opleidingen rond soft skills inplannen: communicatie, klantgerichtheid, assertiviteit, enz.”

Learning als deel van de loopbaanplanning

Meer dan een breder aanbod wil Wim ook een geïntegreerde benadering van learning. “Collega’s hier, vooral de jongere mensen, zijn meer en meer op zoek naar een duidelijke loopbaanplanning: ze willen weten waar ze naartoe gaan. Dat betekent dat we hen een leertraject moeten kunnen aanbieden, met een rode draad, milestones en objectieven.” Daarom brengen Wim en zijn collega’s het Accelerator-programma voor mediors en seniors naar een hoger niveau: ”Het programma bestaat al maar de scope was eerder beperkt. Heel concreet willen we nu dus technische opleidingen combineren met opleidingen rond soft skills.”

Zowel het management als de businessunits geven hun mensen alle ruimte om die opleidingen te volgen, op hun eigen manier en op hun eigen tempo.

Frequentere, informele feedbacksessies

De performantiegesprekken zijn perfect om de trainingsnoden van iedere Ordinamedewerker in kaart te brengen. De huidige, jaarlijkse frequentie is echter te beperkt, vindt Wim: “We willen de jaarlijkse performantiegesprekken vervangen door frequentere, informele feedbacksessies, om korter op de bal te kunnen spelen. Zo kunnen de teamleads sneller problemen opsporen en oplossen en het potentieel van hun team ontdekken. De medewerkers zelf ervaren zo’n frequente feedbacksessies als motiverend. Het opleidingstraject willen we meenemen in die gesprekken en koppelen aan een persoonlijk ontwikkelingsplan, met een aantal concrete targets.”

Experten leren om kennis over te brengen

Een tweede focuspunt van Wim is een opleidingspakket voor Ordina-medewerkers die naast hun taak als consultant ook practice manager of competence lead zijn: “Zij moeten hun kennis kunnen delen met hun collega’s. Dat is niet zo makkelijk. Ook daarvoor zijn een reeks soft skills nodig, die we via opleidingen willen aanleren.” Tot slot investeert Ordina ook in zijn high potentials. Deze groep veelbelovende medewerkers krijgen de kans om deel te nemen aan een programma dat Wim organiseert samen met de Ordina Academy van zijn Nederlandse collega’s: “Het programma is een uitstekende manier om deze getalenteerde mensen te motiveren en aan boord te houden, zodat ze in de toekomst een hoofdrol kunnen spelen.”

Via het programma voor high potentials willen we onze getalenteerde mensen motiveren en aan boord houden.

Volop ondersteuning van het management

Opleidingen vergen een grote investering in tijd en financiële middelen. Wim krijgt volop ondersteuning van het management, zegt hij: “In vergelijking met de sector zien we dat onze mensen veel opleidingsdagen krijgen. Zowel het management als de businessunits geven hun mensen alle ruimte om die opleidingen te volgen, op hun eigen manier en op hun eigen tempo. Bij de medewerkers zelf is de bereidheid echt groot.” Om de opleidingen beter in te plannen en iedereen op de hoogte te houden van de targets en vooruitgang, werkt Wim onder meer aan een Learning Management System. “Het opleidingsplan is ambitieus maar Ordina staat er zo open en enthousiast tegenover dat we hier voor de volle 100% kunnen voor gaan. Op die manier blijft Ordina zeker ‘ahead of change’’, besluit Wim.