Ordina Innovatiedag

Ordina Innovatiedag 2018: ben je klaar voor de digitale tsunami?

Onze oude vertrouwde wereld is voorgoed veranderd. Organisaties die succesvol willen zijn in de nieuwe wereld hebben meer nodig dan een vleugje digitaal. Hoe stoom jij je bedrijf klaar en hoe doen collega-ondernemers het? Hoe overtuig je je team? En hoe kan Ordina helpen? Wie erbij was op Ordina’s Innovatiedag 2018 reed naar huis met heel veel ‘food for thought’.

Geen lange PowerPoint-presentaties maar korte, boeiende verhalen die inspireren, doen nadenken en tot actie aanzetten: dat beloofde Lieven Verhaevert, onze CEO en gastheer van de avond, aan de 240 klanten, prospects en businesspartners die naar Mechelen waren afgezakt. De sprekers hielden zich aan die afspraak. Een voor een zorgden ze voor een geanimeerd verhaal rond het thema: ‘verbinden en versnellen met data’.

Verbinden om te versnellen, met data

“De digitalisering verbindt mensen, bedrijven en machines als nooit tevoren. De vele data die tijdens die interacties verzameld worden, helpen organisaties om die verbinding te optimaliseren. Op die manier zullen ze de digitale transformatie omarmen – en hun business versnellen”, legde Lieven uit tijdens zijn welkomwoord.

Managers the day after tomorrow

 Rik Vera, schrijver van het boek Managers the day after tomorrow, toonde meteen aan waarom dat versnellen een must is: technologie heeft onze wereld voorgoed veranderd. Digitaal is overal, het overspoelt ons en zet de klant aan het stuur. Bedrijven die deze (r)evolutie negeren, zullen niet overleven. Rik vergelijkt het met strandstoelen verhuren: “Dag in, dag uit probeer je de beste te zijn en dat werkt. De doemscenario’s van tsunami’s negeer je, want zo’n vaart zal het niet lopen. Tot het te laat is.”

Dag in, dag uit probeer je de beste te zijn en dat werkt. De doemscenario’s van tsunami’s negeer je, want zo’n vaart zal het niet lopen. Tot het te laat is.

Zijn advies? Wendbaarheid, snelheid en de klant erkennen als het centrum van het universum. De link met data is helder: dankzij data krijgen we inzicht in onze klanten en kunnen we hen op een persoonlijke manier benaderen. Want zij zijn de baas: als zij niet meer kopen, wordt iedereen ontslagen

Stand up to stand out

Na Rik bracht ook Marnick Vandebroek de zaal aan het nadenken. Met de flair van een stand-upcomedian toonde hij aan hoe ondernemingen hun medewerkers kunnen enthousiasmeren om digitaal te omarmen: “Change is een moeilijk verhaal. Als je mensen vraagt om te veranderen, denken ze ‘de ander zal het wel doen’. Hoe het wel lukt? Schep vertrouwen en luister naar hun verhaal, leef je in in hun leefwereld, voeg wat fun toe en vooral: begin eraan. Schiet in actie voor het te laat is.” Het verhaal van vertrouwen, luisteren, je inleven en fun, is trouwens ook de ideale formule om de klant voor jou te winnen, aldus Marnick. Zijn pleidooi voor ‘stand up to stand out’ werd de dag na ons event ongetwijfeld in heel wat koffiecorners gedeeld.

En in de realiteit?

Ook meer concrete voorbeelden en toepassingen van digitale innovatie kregen een podium tijdens onze Innovatiedag.  Klanten zoals Familiehulp, Belgium Mobile ID – de mensen achter ‘itsme.be’ – en Proximus deelden hun ervaringen tijdens een debat. Tom Francis, manager van ons VisionWorks-team toonde in een PechaKucha sessie – 20 slides van 20 seconden – aan hoe Ordina kan helpen om te verbinden en te versnellen. En in de speaker corners gaven zeven collega’s het beste van zichzelf tijdens korte sessies rond netwerk & information security, the CFO’s new world, Sales & Operations Planning, service design, the age of agile, GEO-ICT en robotics. Na afloop was er volop tijd voor netwerking. Want ook dat is verbinden … om te versnellen.

 

Ben jij voorbereid op de digitale tsunami? Hoe kan jij data inzetten om te verbinden en te versnellen? Neem contact met ons op voor een vrijblijvende babbel!