samsung

Samsung, eenduidige toestemming? Denk van niet!

Hoe positief verrast was ik, toen een privacy melding plots het scherm van mijn  Samsung S7 bedekte. Ik kon het niet sluiten en kon mijn telefoon niet gebruiken totdat ik akkoord ging met verschillende richtlijnen en voorwaarden. 

Het begon met de volgende tekst:
“Druk op de onderstaande links en lees de voorwaarden aandachtig. Indien u doorgaat, bevestigt u dat u de volgende voorwaarden heeft gelezen en ermee akkoord gaat. Samsung account gebruikt uw persoonlijke informatie. Lees het Privacybeleid voor details.” 

 Ik kreeg de keuze om één van de volgende keuzes aan te duiden: 

  • I agree to the General Terms and Conditions 
  • I agree to Special Terms and Conditions 
  • Enable custom service (optional) 
  • I agree to share my contact details with Samsung so that I can use the Samsung Social service (optional) 
    This may involve the use of mobile data or text messages, which may incur additional costs.  
  • I have read and agree to everything above 

 Als privacy professional begon ik natuurlijk met het zorgvuldig lezen van de algemene voorwaarden. Ik stuitte vrij snel op een eerste obstakel. Het privacybeleid van Samsung bevat iets minder dan 16,000 woorden en de algemene voorwaarden bevat iets minder dan 6,000 woorden. Dit betekent dat ik meer dan 22,000 woorden moest lezen op een ongepast moment. De melding werd mij opgedrongen op een moment dat ik mijn telefoon daadwerkelijk moest gebruiken. 

Bij voorkeur had ik alleen ingestemd met het nieuwe privacybeleid, maar helaas was dit geen optie. Dit is toen ik het tweede obstakel tegenkwam. Het leek erop dat ik mijn telefoon niet meer kon gebruiken zonder alle optionele en verplichte voorwaarden te accepteren. Ik ontdekte dat de knop <<continue>> enkel en alleen beschikbaar was na het aanduiden van alle opties of na het aanduiden van de laatste optie die automatisch alle opties aanduidt. 

Droevig Samsung, jullie hebben me echt teleurgesteld… Misschien is dit zelfs erger dan niets vragen. Ik voel me misleid, want voor ik het wist, had ik ingestemd met al deze veranderingen. Ik ben online gaan zoeken en heb ontdekt hoe ik mijn privacy-instellingen kan wijzigen: Settings > Cloud and accounts > Accounts > Samsung account > Privacy > Custom service. Ik slaagde er in om mijn privacy voorkeuren te veranderen, maar dan kreeg ik de volgende melding: “Are you sure? Custom service enhances your experience with personal content in supporting apps and services.” 

Vanuit juridisch oogpunt is er geen enkele manier waarop deze interactie als eenduidige toestemming kan worden beschouwd dus wat heeft het voor zin om dit aan uw gebruikers op te dringen, Samsung? Ik denk dat ik het advies van mijn baas ga volgen en ga veranderen naar een meer privacy gerichte telefoon…