solidariteit voor het gezin

Solidariteit voor het Gezin

Efficiëntere en klantgerichte personeelsplanning met Ordina en de Quintiq oplossing

In de toekomst zal de personeelsplanning bij zorgbedrijf Solidariteit voor het Gezin veel efficiënter, flexibeler en met meer oog voor de noden van de klant verlopen. Ordina Belgium zal samen met de klant de Quintiq operations planning en scheduling oplossing implementeren.

Solidariteit voor het Gezin biedt een uitgebreide waaier zorgdiensten aan in Vlaanderen en Brussel: van thuisverpleging, gezinszorg en huishoud- en oppashulp tot het uitbaten van assistentiewoningen, woonzorgcentra en kinderopvang, vrijwilligerswerk en nog veel meer. Die diensten werden tot voor kort in aparte divisies beheerd, elk met hun eigen aanpak en tools. Daar komt nu verandering in. Om zich te wapenen voor de toekomst centraliseert Solidariteit voor het Gezin alle diensten. Een geïntegreerd platform voor personeelsplanning is daarbij een van de eerste stappen.

Best practices uit de zorgsector

“Solidariteit voor het Gezin hecht veel belang aan een personeelsvriendelijk beleid, dat rekening houdt met de wensen van alle 5.800 medewerkers”, aldus Guy Vervaet, Director IT bij Solidariteit voor het Gezin. “Tegelijk vragen onze klanten alsmaar meer flexibiliteit én wordt de arbeidswetgeving steeds strenger. Dat zorgt voor een vrij complexe planningspuzzel.” Solidariteit voor het Gezin klopte bij Ordina aan om de puzzelstukjes in elkaar te passen. De Ordina-consultants implementeren de intuïtieve planningssoftware van Quintiq, een expert in plannings- en optimalisatieoplossingen. De geïntegreerde Quintiq-template voor de thuiszorgsector, die best practices voor zorgleveranciers bundelt, zal een centrale planning van alle diensten verzekeren.

Flexibiliteit en strenge regels verzoenen

“Dankzij de geavanceerde automatiseringsmogelijkheden van de Quintiq oplossing plant Solidariteit voor het Gezin binnenkort sneller en dus efficiënter. Tegelijkertijd respecteert de planning wensen van klanten en medewerkers: de tool werkt automatisch planningsvoorstellen uit op basis van een reeks criteria, zoals klantennoden en de vaardigheden, beschikbaarheid en voorkeuren van medewerkers. Is er een planningsconflict of is een medewerker onverwacht niet beschikbaar – bijvoorbeeld door ziekte – dan krijgen planners in real time feedback zodat ze onmiddellijk kunnen ingrijpen” stelt Wouter Tielemans, Director Supply Chain Optimization bij Ordina. “Het systeem houdt bovendien rekening met de arbeidswetgeving en interne afspraken: de software geeft onmiddellijk feedback wanneer een planning in tegenstrijd is met interne of externe regels.”

Klant centraal zetten

“De zorgmarkt verandert momenteel in snel tempo. Om ons tegen die veranderingen te wapenen, hebben we een strategisch plan uitgewerkt dat Solidariteit voor het Gezin in 2019 wil omvormen tot een modern zorgbedrijf. Dat betekent efficiënter werken, meer autonomie voor de medewerkers en vooral een veel klantgerichtere aanpak. De Quintiq oplossing die Ordina introduceert, is een cruciale eerste stap in die richting”, besluit Guy Vervaet. “Uiteraard stopt het hier niet bij. In de toekomst willen we onze medewerkers en klanten via een webportaal of app toegang geven tot de planning. Zo kunnen ze de werkschema’s consulteren maar ook ingrijpen als er last-minute wijzigingen nodig zijn. Stap voor stap evolueren we op die manier naar het zorgbedrijf van de 21e eeuw dat we voor ogen hebben.”