Maryse Meinen

Streven naar effectiviteit met het juiste team

Maryse Meinen

Maryse Meinen (41) startte 8 jaar geleden bij Ordina als businessanalyste. Daarna verdiepte ze zich in agile methoden en frameworks, en groeide uit tot agile architect. Haar expertise bracht haar een jaar naar de luchthaven van Schiphol, waar ze werkte als portfoliomanager IT. In 2017 keerde ze terug naar Ordina, ditmaal als agile coach. In een kort gesprek vertelt ze wat haar job inhoudt.

Wat houdt je job als agile coach juist in?

“Agile is een mindset, waarbij je je samen met de klant steeds opnieuw afvraagt: ‘wat primeert er op dit moment boven iets anders?’ In elke opdracht streven we naar effectiviteitswinsten of het creëren van software met maximale waarde voor de klant. Per fase stellen we doelen op, die gaandeweg groeien: de scope is dus steeds variabel.”

“Mijn doel als agile coach? Onze high performance-teams begeleiden in het realiseren van waarde. Bij de samenstelling van dergelijke teams streven we naar een mix van junior-, medior- en seniorprofielen, en de juiste match aan skills en persoonlijkheid. Via een opleidingsprogramma van Ordina bereiden we hen voor op de opdracht en brengen we hen in contact met de klant. Daarna volgt het echte werk: het zelforganiserende team bouwt software en ik volg en begeleid hen.”

Hoe word je ondersteund in je job?

“Zelf kan ik terugvallen op de gilde van agile coaches voor ondersteuning. Het is een vakvereniging waar alle agile coaches van Ordina Nederland samenkomen. Ik leer veel uit mijn eigen opdrachten, maar ook uit de expertise van anderen. Deze ervaringen neem ik dan mee naar mijn volgende team of klant.”

Wat geeft je voldoening?

“Een bedrijf haalt haar kracht uit haar mensen. Dat intermenselijke vind ik ook zo fijn aan mijn job: samen met het team en de klant streven naar continue verbetering. Door de focus op de mensen te leggen, bereik je een optimaal resulaat.”

“Ik ben zo van agile doordrongen, dat ik het ook in mijn persoonlijk leven toepas. Zo maakte ik samen met mijn dochter van 7 een kanbanbord met post-its, een populaire manier om workflows te visualiseren en te optimaliseren. Samen bepalen we welke taak het meeste prioriteit heeft binnen haar dag, bijvoorbeeld schoenen aandoen, haren kammen of tandenpoetsen.”

“Naast mijn job zet ik me ook actief in voor het goede doel. Zo fiets ik van 13 tot 20 oktober rond de Kilimanjaro in Tanzania om geld in te zamelen voor Amref Flying Doctors, een organisatie die zich inzet voor gezondheidszorg in Afrika.”

Ook aan de slag bij Ordina? Ontdek ons aanbod en solliciteer vandaag nog.