Disruptie in automotive: hoe kan de sector zich wapenen?

Wat deden we in 2015 toen onze trouwe dieselauto aan vervanging toe was? We kochten of leasden een nieuwe wagen, de fabrikant bouwde die en snel daarna konden we weer de baan op. Fast forward naar 2022 en we komen in een andere wereld. Onze (blik op) mobiliteit is veranderd, digitalisering viert hoogtij en de pandemie werd voor de auto-industrie een forse reality check. Wat is de weg vooruit?

Van R&D en design tot het complexe productie- en supplychainproces: de autosector was altijd al een toonbeeld van innovatie en vooruitgang. Maar de veranderingen waar autoconstructeurs – en elke schakel in de automotive voorraadketen – nu voor staan, zijn bijzonder. Er is geen ontkomen aan: de sector staat volledig op zijn kop. De aandrijvers?  Digitalisering en het klimaat, samen te vatten in 4 trends:

De veranderingen waar autoconstructeurs – en elke schakel in de automotive voorraadketen – nu voor staan, zijn bijzonder.

4 trends die de revolutie ontketenen

  1. Gedeelde mobiliteit en mobility as a service: De klimaatproblematiek verandert onze visie op mobiliteit. Waar een auto vroeger vooral snel en mooi moest zijn, komt duurzaamheid meer en meer op de voorgrond. En wordt het concept ‘eigen auto’ an sich in vraag gesteld. Het gevolg: meer en meer mensen kiezen voor (elektrische) steps en fietsen, deelauto’s of een flexibel mobiliteitspakket voor (een deel van) hun verplaatsingen. Dat leidt tot nieuwe businessmodellen. De auto wordt een service in plaats van eigendom.
  2. Elektrische wagens: De elektrische auto is het voorbije jaar aan een pijlsnelle opmars bezig, mede dankzij de stijgende brandstofprijzen en de regelgeving. Fabrikanten zetten zwaar in op elektrische alternatieven voor de dieselauto en investeren fors in onderzoek naar batterijen die sneller kunnen opladen.
  3. Connectiviteit: Auto’s zijn computers op wielen geworden. Elk voertuig zit vandaag boordevol elektronica en software die de auto aansturen en communiceren met andere machines, devices en zelfs infrastructuur. De auto is, met andere woorden, deel van het Internet of Things. En dat gaat veel verder dan de parkeersensoren of het ABS-remsysteem. Wagens verzamelen vandaag in real time data over het rijgedrag en de route, waardoor bijvoorbeeld de onderhoudsbeurten kunnen worden gepland, files worden aangekondigd of weerberichten worden geüpdatet.
  4. Autonoom rijden: De zelfrijdende wagen leek jarenlang sciencefiction en, toegegeven, volledig autonoom rijden is nog niet voor morgen. Maar dankzij evoluties in AI, machinelearning, big data, IoT, enz. komt het doel wel steeds dichterbij. Momenteel zijn al een aantal semi-zelfrijdende voertuigen op de markt, met slimme rijhulpsystemen zoals automatisch afremmen, adaptieve cruisecontrol, objectontwijking, autonoom parkeren en zelfs deels automatisch sturen.

Nieuwe spelers, nieuwe ecosystemen

De impact van al die trends is gigantisch, in elke stap van de voorraadketen. Zo verschijnen er een pak andere spelers op het toneel, die tot nieuwe ecosystemen leiden. Uiteraard stellen autoconstructeurs nog altijd ingenieurs tewerk, maar er komen ook alsmaar meer software-experts. Om de grote nood aan semiconductoren en batterijen in te lossen, gaan fabrikanten op zoek naar partnerships met leveranciers en ontstaan ecosystemen.

Iets verder in de supplychain staat het dealernetwerk op de wip. De meeste autobouwers hebben een strategie om tegen 2030 hoofdzakelijk in te zetten op online verkoop. Dit heeft een grote impact op het klassieke dealer-gecentreerde model. Tot slot veranderen ook de rollen in de  autoherstelplaats. De automecanicien of koetswerker ruimt plaats voor een technieker met kennis van elektronica of software.

In de autosector verschijnen er plots een pak nieuwe spelers, die tot nieuwe ecosystemen leiden.

Toelevering onder grote druk

En dan was er nog de coronacrisis en de huidige politieke spanningen, die de oprukkende globalisering sterk in vraag stellen. Iedere autofabrikant maakt zich vandaag zorgen over de continuïteit van de supply chain door grondstoffen- en componententekorten zoals chips, halfgeleiders, batterij-onderdelen maar ook zeldzame metalen, staal, koper en aluminium. Wie nu een auto bestelt, moet geduld oefenen en kan zijn auto niet volledig naar wens configureren. Autoconstructeurs beperken immers steeds vaker het aantal opties om de doorlooptijd nog enigszins binnen te perken te houden.

Elke stap herdacht

Allemaal kommer en kwel? Dat hoeft niet! Sterker nog: disruptie creëert een pak opportuniteiten. Maar daar staan wel grote inspanningen tegenover. Automotive bedrijven moeten investeren in hun zoektocht naar nieuwe businessmodellen die aansluiten bij de deeleconomie en bij de veranderende mobiliteitsnoden van de consument. Het laadpalennetwerk moet in sneltempo worden uitgebouwd om de komst van elektrische wagens te ondersteunen en voor autonome wagens moet het 5G-netwerk op punt staan. En er is ook werk aan de winkel voor regelgevers: hoe zorgen we dat autonoom rijden binnen Europa – en zelfs wereldwijd – overal op dezelfde manier geregeld wordt?

De disruptie creëert een pak opportuniteiten. Maar daar staan wel grote inspanningen – en investeringen – tegenover.

Een digitale, integrated supply chain

De allereerste stap? Sterke fundamenten en een geïntegreerde, end-to-end voorraadketen.  Dat betekent dat autoconstructeurs een robuuste backend nodig hebben die perfect integreerbaar is met systemen van derden. Dat ze moeten investeren in databeheer, zodat ze slim data kunnen verzamelen, analyseren en visualiseren, en in technologie zoals AI,  machinelearning en IoT om hun productie- en leveringsproces te stroomlijnen en voorspellingen te doen op langere termijn. Spelers die voor een integrated supply chain gaan, krijgen de snelheid, flexibiliteit en het inzicht die ze nodig hebben om in pole position te blijven in de markt.

Spelers die voor een integrated supply chain gaan, krijgen de snelheid, flexibiliteit en het inzicht die ze nodig hebben om in pole position te blijven.

Accelereren in de automotive sector? Zet Ordina mee aan het stuur!
Ontdek hoe wij je kunnen helpen, Check onze Integrated Supply Chain services en solutions